Astăzi, 22 iulie 2020, în Muzeul de Istorie a orașului Chișinău a avut loc ceremonia de...
TERMENI PLATFORMA EDUCAŢIONALĂ |
DEFINIŢIE |
Alegerea (Choice) |
interogare rapidă a studenţilor prin adresarea unei întrebări şi furnizarea mai multor răspunsuri posibile |
Atelier de lucru (Workshop) |
activitate de curs în care studenţii se evaluează reciproc |
Chat |
spaţiu de învăţare on-line, pe care utilizatorii pot să-l utilizeze concomitent, cei care invaţă asistă la o prelegere live şi este posibil de a interveni cu întrebări, semnale, etc. |
Clasă virtuală |
activitate ce permite persoanelor conectate să discute în timp real prin intermediul platformei. Toate conversaţiile sunt înregistrate şi pot fi consultate graţie istoricului |
Curs electronic |
curs de lecţii transpus într-un format accesibil (text, audio, video) cu utilizarea instrumentelor multimedia |
Director |
resursă ce permite afişarea unui director (şi subdirectoarele sale) aflat în zona fişierelor cursului |
Etichetă |
resursă ce permite afişarea unui text sau a unei imagini |
Forum |
activitate ce permite realizarea schimbului de păreri între membrii platformei (studenţi sau profesori) despre subiecte referitoare la cursuri |
Glosar (Glossary) |
activitate ce permite participanţilor crearea şi menţinerea unei colecţii de definiţii, asemănător unui dicţionar |
Guided Tour |
cale „ghidată” de învăţare printr-un program de învăţare creat din module |
Hyper Text Markup Language |
limbaj folosit la crearea paginilor web bazat pe limbajul de descriere a redactării programelor şi documentelor |
Instruire colaborativă |
formă de instruire care utilizează tehnologia prin implicarea mai multor persoane în atingerea obiectivelor educaţionale |
Instruire asincronă |
instruire în care participanţii nu sunt conectaţi în acelaşi timp la reţea, este antonimul instruirii sincrone |
Instruire asistată de calculator |
metodă didactică ce valorifică principiile de modelare şi analiză cibernetică ale activităţii de instruire în contexul utilizării tehnologiilor informatice şi de comunicaţii, caracteristice societăţii contemporane |
Instruire bazată pe Web |
transformarea spaţiului WWW într-un veritabil „vehicul pentru intruire”, diversele materiale educaţionale utilizate fiind accesibile on-line: instrumente software, materiale didactice, manuale electronice, legături spre alte surse educaţionale |
Instruire combinativă |
formă de instruire în care metodele tradiţionale de instruire sunt combinate cu cele care utilizează tehnologia |
Instruire sincronă |
instruire care se desfăsoară în cadrul unei săli de clasă virtuale în care instruiţii şi instructorii se întîlnesc şi activează ca şi cum s-ar afla fizic în acelaşi loc. Exemple de instruire sincronă sunt clasele virtuale , video sau audio conferinţele |
Învăţământ la distanţă |
formă de învăţământ instituţionalizat la începutul secolului XX şi sprijinit iniţial pe facilităţile de comunicare oferite prin intermediul poştei, telefonului, iar apoi al televiziunii |
Jurnal (Blog) |
activitate ce permite studenţilor să îşi prezinte propriile idei referitoare la o temă de studiu |
Lecţia (Lesson) |
un set de pagini care sunt folosite pentru a adăuga conţinut în diverse moduri şi care pot fi parcurse într-un mod particular, în funcţie de opţiunile făcute de student |
Legătura către un fişier sau un site web |
opţiune folosită pentru încărcarea oricărui tip de fişier (inclusiv conţinut media) |
Mediu virtual de învăţare (VLE - Virtual Learning Environment) |
mediu cu două funcţii de bază: interacţiune între tutori şi studenţi, incluzînd comunicare şi schimb de informaţii şi distribuirea de conţinut, adică publicaţii on-line, management şi recuperare de documente şi alte informaţii |
Model de instruire asistată de calculator |
model instrucţional în care componenţa activă este tehnologia informaţională |
Modul de instruire |
format din mai multe unităţi de învăţare, subordonate tematicii modulului, învăţarea modulară nu este liniară, adică anumite module tematice pot fi asamblate individual de cel care învaţă |
Obiect de informaţie reutilizabil (RIO – Reusable Information Object) |
mulţime de resurse pedagogice reunite, necesare atingerii unui singur obiectiv al instruirii. RIO sunt construite plecînd de la modele ce depind de informaţiile ce se doresc a fi transmise:concepte, fapte, principii, proceduri |
Obiect educaţional |
entitate, digitală sau non-digitală, ce poate fi utilizată, reutilizată sau referenţiată, în timpul procesului educaţional susţinut de tehnologie |
Obiect reutilizabil al instruirii (RLO – Reusable Learning Object) |
colecţie de RIO, obiecte necesare evaluării, care permit atingerea unui anumit obiectiv instrucţional |
Program de învăţare tutoriale |
pachet software care asistă pe cel ce învaţă în trecerea lui prin program şi sunt, în esenţă, construite liniar |
Proiectare a instruirii |
organizarea şi ordonarea materialului care urmează să fie predat → învăţat → evaluat, la nivelul corelaţiei funcţional-structurale dintre profesor şi student |
Proiectare a instruirii asistate de calculator |
dezvoltare sistematică a specificaţiilor procesului de instruire utilizînd teoriile învăţării şi instruirii pentru a asigura realizarea calităţii procesului de instruire |
Sistem integrat de învăţare (Integrated Learning System) |
pachet software de management al instruirii şi evaluării cunostinţelor, determinînd totodată şi evoluţia instruiţilor în cadrul procesului educaţional |
Sistem pentru managementul conţinutului învăţării (LCMS – Learning |
sistem software care, pe lîngă organizarea şi managementul cursurilor şi a instruiţilor, permite şi administrarea şi realizarea de conţinuturi. Aceste LCMS-uri sunt dotate cu sisteme ample de drepturi, funcţii de redactare şi funcţii de autor |
Sistem pentru managementul învăţării (LMS – Learning Management System) |
sistem software care permite organizarea învăţământului on-line, prin înregistrarea procesului instruirii, înregistrarea rezultatelor testelor, prin parcurgerea întregului material educaţional transmis |
Sondajul (Survey) |
activitate ce permite profesorului să colecteze de la studenţi informaţii care îl vor ajuta să înţeleagă modul în care învaţă studenţii şi care îi permit să-şi revizuiască modul în care predă |
Strategie RLO |
metodologie dezvoltată de Cisco care permite generarea mai multor medii de predare utilizînd aceleaşi RLO |
Tutoriat la distanţă (Teletutoring) |
procese de instruire electronică, alternativ se folosesc aici sinonimele: e-Tutoring, Online-Trainer, etc. |
Whiteboard |
funcţie on-line care poate fi comparată cu o tablă virtuală unde mai mulţi participanţi pot scrie şi desena concomitent, toţi participanţii pot vedea imediat (sincron) schimbările efectuate de ceilalţi |
Mediu de management al învăţării (MLE - Managed Learning Environment) |
servicii on-line oferite în cadrul unei instituţii, inclusiv accesul la date personale, informaţii financiare, scheme de creditare şi fişiere de bibliotecă |
Sistem de instruire on-line |
ansamblu de tehnologii, proceduri, mijloace, participanţi care conlucrează pentru atingerea obiectivelor procesului de instruire |
Instuire sistemică |
proiectare sistemică, sistematică si metodică a procesului de instruire. |
Sistem de e-learning |
experienţă planificată de predare învăţare, organizată de o instituţie ce furnizează resurse educaţionale stocate pe medii electronice într-o ordine secvenţială şi logică pentru a fi asimilate de subiecţi în maniera proprie, fără a-l constrînge la activităţi sincrone de grup |
Proces de e-learning |
interacţiune prin medii de comunicare între instructor şi instruit cu participarea activă a unui manager al pachetului software necesar |
Software educaţional |
produs software în orice format ce poate fi utilizat pe orice calculator şi care reprezintă un subiect, o temă, un experiment, o lecţie, un curs etc., fiind o alternativă la metodele educaţionale tradiţionale |
Tema (Assignment) |
resursă ce permite profesorului să colecteze informaţii de la studenţi, să o evalueze astfel fiind realizat feedback-ul profesor-elev, elev-profesor |
Testul (Quiz) |
activitate ce permite profesorului să determine nivelul de cunoştinţe al studentului folosind diferiţi itemi (răspuns multiplu, adevărat / fals, răspuns scurt ş.a.) |
Wiki |
pagină web la a cărei realizare contribuie membrii unui grup |