Astăzi, 22 iulie 2020, în Muzeul de Istorie a orașului Chișinău a avut loc ceremonia de...
F.01.O.001 | Credite 4 |
Semestrul de toamnă 2011-2012
Responsabil de curs: lector univ. Sergiu Luca Biroul B 4.
Responsabil de seminar: lector univ. Sergiu Luca Biroul B 4.
Eligibilitatea: Studii universitare de licenţă (ciclul I).
Pre-rechezit: Studii BAC.
Structura: Curs teoretic – 30 ore (2 ore pe săptămână)
Seminar - 30 ore ( 2 ore pe săptămână)
Activitate individuală a studentului – 1 oră
Activităţi formative
Studenţii vor audia un curs de prelegeri consacrat Filosofiei. În studiul filosofiei, în cadrul cursului de prelegeri şi la seminare accentul va cădea pe înţelegerea a ceea ce ştim, pe relevanţa sau semnificaţia pe care o au cunoştinţele filosofice. Din reflecţia asupra lor se desprinde problema asupra sensului vieţii, a ordinii şi dezordinii din univers, a libertăţii umane. Prin selecţia tematicii prezentului curs s-a urmărit să se pună în lumină specificul şi problematica filosofiei şi principalele ei domenii. Aprofundarea acestor aspecte se va face la seminare pe baza studierii bibliografiei recomandate, în funcţie de opţiunile studenţilor pentru analiza unor momente relevante ale filosofiei.
Conţinutul cursului. Specificul şi problematica filosofiei. Concepţiile despre lume. Elemente de istorie a filosofiei. Filosofia în antichitate. Filosofia medievală. Filosofia renascentistă. Filosofia modernă. Filosofia clasică germană. Filosofia naţională. Filosofia contemporană. Ontologia – teoria existenţei. Gnoseologia - teoria cunoaşterii. Axiologia şi filosofia culturii. Filosofia comunicării.
Lista surselor bibliografice obligatorii la curs: C. Popa, Teoria cunoaşterii. Editura ştiinţifică, 1972; Bagdasar N., Bogdan V., Warly C. Antologie filosofică: Filosofi străini. – Chişinău, 1998; Boboc A., Mihai N. Filosofia contemporană. Principalele orientări şi stiluri de gândire. – Chişinău, 1993; Botiş Gh. Iniţiere în filosofie. – Iaşi, 1996; Capcelea V. Filosofie: introducere în istoria filosofiei şi în studiul pricipalelor domenii ale filosofiei. – Chişinău, 1998; Cazan Gh., Întroducere în filosofie, vol. 1,2. – Bucureşti, 1996; Dergaciov L., Rumleanschi P., Roşca L. Filosofia.– Chişinău, 2002; Didier I. Dicţionar de filosofie. – Bucureşti, 1996 ; Filosofia de la A la Z. / Elisabeth Clement, Chantal Demonque, Laurence Hasen-Love,Pierre Kahn. – Bucureşti, 2000 ; Gortopan N. Doctrinele filosofiei în evoluţia lor, vol 1,2. – Chişinău, 1998 ; Hersch J. Mirarea filosofică. Istoria filosofiei europene. – Bucureşti, 1994; Humă I. Introducere în filosofie. – Iaşi, 1992; Nagel T. Oare ce înseamnă toate acestea? O foarte scurtă introducere în filosofie. – Bucureşti, 1994; Puha E. Filosofie: concepte, domenii, probleme. – Iaşi, 1996 .
Evaluarea:
Cunoştinţele studentului vor fi evaluate şi apreciate prin note la fiecare temă. La sfârşitul cursului va avea loc examenul final care va include un test complex de subiecte la nivel de cunoaştere, integrare şi aplicare a cunoştinţelor. Nota finală se va constitui din reuşita academică pe parcursul semestrului prin manifestarea la seminare şi scrierea lucrărilor de control (40%), activităţile individuale (20 %) şi examenul final (40%).