Astăzi, 22 iulie 2020, în Muzeul de Istorie a orașului Chișinău a avut loc ceremonia de...
F.03.O.016 | Credite 4 |
Semestrul de toamnă
Responsabil de curs: Doctor conferenţiar Tamara Cristei
Responsabil de activităţi multimedia: V. Sîrbu, Biroul 327, E-mail: [email protected]
Web Page: http://www.edu.asm.md
Eligibilitatea: Limba şi literatura română/engleză, Filozofie şi comunicare
Pre-rechezit: Studii preuniversitare de liceu / colegiu
Structura: Curs teoretic – 30 ore ( 2 ore săptămânal)
Seminar - 30 ore ( 2 ore săptămânal)
Activitatea individuală a studentului – 60 ore
Activităţi formative
Istorie a literaturii române, epoca marilor clasici, este un curs-segment definitoriu al cursului general de istorie a literaturii române, ce propune studenţilor un spaţiu valoric de formare profesională, întrucât, vizând conţinuturi importante din palmaresul valorilor estetico-literare din epoca romantismului şi cea a junimismului, cursul este unul prioritar în planul dobândirii achiziţiilor filologice, în general, în cel al obţinerii competențelor de valorificare şi interpretare a fenomenelor filologice, în special. Obiectivul major al cursului rezidă în asigurarea continuităţii instructiv-educaţionale a studenţilor în domeniul literaturii române, aprofundarea analitică a întregului proces literar din perioada respectivă, în rezultatul căreia se vor defini etapele evolutive şi particularităţile distincte ale acestora, se va contura şi sintetiza cadrul problemelor teoretice ce vizează specificul formelor estetice din această perioadă. Conţinuturile cursului sunt structurate la confluenţa dintre trei principii fundamentale: a) – principiul integrării fenomenelor literare din perspectiva istorismului; b) – principiul estetico-valoric aplicat studiului aprofundat al unor opere şi scriitori de referinţă; c) – principiul continuităţii ce relevă planul diacronic şi sincronic al evoluţiei procesului literar din epoca dată. Astfel studenţii vor dobândi competenţa judecăţii de valoare a fenomenului literar.
Conţinutul cursului
Romantismul (C Negruzzi, A.Russo, V.Alecsandri, D. Bolintineanu, M. Eminescu). Realismul (I. Creangă, I. Slavici, I. L. Caragiale ş.a.). Neoromantismul. Sămănătorismul incipient. Instrumentalismul. Manifestări naturaliste (A. Macedonski, A. Vlahuţă, G. Coşbuc, A. Mateevici, B. Şt. Delavrancea, D. Zamfirescu).
Lista surselor bibliografice:
1. Călinescu G. Istoria literaturii de la origini până în prezent. Bucureşti, 1986
2. Cioculescu Ş., Streinu V., Vianu T. Istoria literaturii române moderne. Bucureşti, 1985
3. Ivaşcu G. Istoria literaturii române. Bucureşti, 1969
4. Manolescu N. Istoria critică a literaturii române. Bucureşti, 1997
5. Rotaru I. O istorie a literaturii române. Galaţi, 1994
6. Scarlat M. Istoria poeziei româneşti. Bucureşti, 1983
7. Cornea P. Originile romantismului românesc. Bucureşti, 1972
8. Cornea P. Studii de literatură română modernă. Bucureşti, 1962
9. Ibrăileanu G. Studii literare. Iaşi, 1986
10. Simion E. Dimineaţa poeţilor. Bucureşti, 1980
Evaluarea
Cunoştinţele se vor evalua în baza testărilor intermediare, a activităţilor realizate prin contact direct cu profesorul (40%), a activităţilor prevăzute în cadrul lucrului individual (20%) şi a rezultatelor de la examenul final (40%).
Onestitatea academică
Lucrând în cadrul acestui curs este important de dezvoltat spiritul de echipă şi de lucru în grup. Vă încurajez să vă ajutaţi reciproc în cadrul seminarelor, activităţilor multimedia, dar fiecare temă, activitate sau lucrare prezentată spre evaluare trebuie sa fie una personală. Nu se acceptă plagierea, copierea, utilizarea materialelor din internet, etc.
Va rog să citiţi cu atenţie Codul de Etică şi Regulamentul studentului UnAŞM