Istoria filosofiei (epoca modernă)

F.03.O.015 Credite 6

Semestrul de toamnă

Responsabil de curs: Profesor Gheorghe Bobână, dr,hab.prof.univ. Biroul 339.
Responsabil de seminar: Profesor Gheorghe Bobână, dr,hab.prof.univ. Biroul 339.

Eligibilitatea: Studii universitare de licenţă (ciclul I). Filosofie și comunicare.

Pre-rechezit: Studii BAC.

Structura:    Curs theoretic – 60 ore (4 ore pe săptămână)

Seminar - 30 ore ( 2 ore pe săptămână)

Activitate individuală a studentului – 1 oră

Activităţi formative
Studenții vor audia un curs de prelegeri care are drept scop formarea unei viziuni integre asupra procesului de afirmare și consolidare a diferitor școli și curente filosofice în Epoca Modernă. În timpul prelegerilor studenții vor trebui să identifice problemele și ideile centrale care au dominat gândirea filosofică din diferite țări în timp de două secole: al XVII-lea și al XVIII-lea. Pe parcursul seminarelor studenții vor elabora eseuri, vor participa la discuții asupra diferitor concepte, doctrine și orientări filosofice din Epoca Modernă.

Conţinutul cursului
Dimensiunile cosmologică, epistemologică și antropologică a revoluției științifice din secolul al XVII-lea. Filosofia empiristă în Anglia: Francis Bacon, Thomas Hobbes, John Locke, George Berkeley, David Hume. Filosofia raționalistă în Franța, Germania și Țările de Jos: René Descartes, G.W.Leibniz, Benedict Spinoza. Iluminismul secolului al XVIII-lea în Franța, Anglia și Germania.

Lista surselor bibliografice obligatorii la curs:
Ţapoc Vasile. Inițiere în istoria filosofiei. Centrul editorial USM, Chișinău, 2002; Cazan Gh.Al. Introducere în filosofie. De la antici la Kant. Editura Actami, București, 1997; Negulescu P.P. Istoria filosofiei moderne. București, 1986; Neagoe Florica. Istoria filosofiei moderne. Renașterea de la Petrarca la Bacon. București, 1975; Roșca N.Ioan Filosofia modernă. Editura ”România de mâine”, București, 1999; Șaptefrați Silvia Filosofia modernă. Chișinău, 2009; Istotia filosofiei moderne. Vol.1. De la Renaștere la Epoca Luminilor. Editura Academiei.București, 1984.

Evaluarea:
Cunoștințele studentului vor fi evaluate și apreciate prin note la fiecare temă. La sfârșitul cursului va avea loc examenul final care va include un test complex de subiecte la nivel de cunoaștere, integrare și aplicare a cunoștințelor. Nota finală se va constitui din reușita academică pe parcursul semestrului prin elaborarea de eseuri și scrierea lucrărilor de control (30%), activitățile individuale (30 %) și examenul final (40%).