Retorica și arta comunicării

S.04.O.025   Credite 4

 
Semestrul de toamnă
Responsabil de curs: Doctor conferenţiar Tamara Cristei
Responsabil de activităţi multimedia: V. Sîrbu, Biroul 327, E-mail: [email protected]
Web Page: http://www.edu.asm.md

Eligibilitatea: Limba şi literatura română/engleză, Filozofie şi comunicare

Pre-rechezit: Studii preuniversitare de liceu / colegiu

Structura: Curs teoretic – 30 ore (2 ore săptămânal)
                   Seminar - 30 ore (2 ore săptămânal)
                   Activitatea individuală a studentului – 60 ore

Activităţi formative
Cursul propune studenţilor extinderea ariei competenţelor filologice, atât cele lingvistice, cât şi cele literare prin dobândirea abilităţilor de elaborare şi utilizare a discursului scris şi oral. Cursul îşi propune să sintetizeze teoria şi practica societăţii moderne în acest domeniu, să evidenţieze aspectele definitorii pentru procesul de formare profesională a filologului de astăzi. De aceea obiectivul major al cursului va viza atât formarea abilităţilor de comunicare literară în baza elaborării discursului propriu ca text şi metatext. Se va studia teoria generală de elaborare a discursului ca eveniment de comunicare interactivă şi, în particular, specificul elaborării tipurilor de discursuri în perimetrul activităţii profesionale a filologilor. Un alt obiectiv-cadru al cursului este însuşirea abilităţilor de prezentare a discursurilor în funcţie de tipul acestuia şi în raport cu specificul publicului ascultător, ceea ce asigură caracterul interactiv, dialogic al comunicării discursive. Exersarea, observarea feed-back-ului şi re-modelarea comunicării discursive în scopul preformării abilităţii de retor modern este unul dintre obiectivele principale ale orelor de seminar ale cursului. Se va urmări de asemenea, dobândirea competenţelor de interpretare / rostire artistică a operelor, cu precădere a celor studiate în cadrul cursurilor de istorie a literaturii incluse în planul de studii al facultăţii. Studenţii vor operaţionaliza o parte impunătoare din cunoştinţele teoretice despre specificul literaturii din diverse perioade, modelând variante de interpretare şi justificând prin varianta proprie de rostire profunzimea comprehensivă şi receptarea estetică a fragmentului literar.

Conţinutul cursului
Obiectul de studiu al retoricii: reprezentare şi motivare. Retorica şi neoretorica: actualizarea tradiţiei întru realizarea idealurilor lumii contemporane. Obiectivul retoricii moderne în “orizontul de aşteptare” al personalităţii filologice. Rolul principiilor retorice în realizarea comunicării şi a relaţiilor interpersonale eficiente. Aplicarea principiilor într-un discurs modern. Tipologia şi elaborarea discursului retoric. Organizarea psihologică a structurii discursului. Opinia şi opinabilul în discursul retoric modern. Argumentarea în discursul retoric: confirmarea/respingerea. Metalimbajul în realizarea eficientă a comunicării prin discurs. Evaluare: elaborarea unui discurs din aria competenţei profesionale. Abilităţi de prezentare orală a discursului retoric. Funcţiile limbajului non-verbal. Fenomenul feed-back-ului în procesul rostirii eficiente a discursului în public. Retorica lecturii textului literar: tranzacţia contactului cu opera. Semnificaţia triconomică: autor/destinatar – operă/text/discurs – cititor/receptor/orator. Validarea comprehensiunii textului literar, valorizarea intonaţională în procesul de transfer în discurs. Continuumul cultural / diversitate culturală şi tipurile de retori.

Lista surselor bibliografice:
1. Barthes R. Plăcerea lecturii. Pentru o teorie a textului. Antologie. Bucureşti, 1980
2. Cătănescu M. Elemente de retorică românească. Bucureşti, 2001
3. Dragomirescu N. Mică enciclopedie a figurilor de stil. Bucureşti, 1995
4. Drăgan M. Curs de elocinţă. Chişinău, 1995
5. Florescu V.; Retorica şi neoretorica. Bucureşti, 1973
6. Fontanier P. Figurile limbajului. Bucureşti, 1977
7. Gheorghe M. Retorica tradiţională şi retorici moderne. Bucureşti, 1998
8. Grupul μ. Retorică generală. Bucureşti, 1994
9. Pease A., Csarner A. Limbajul vorbirii. Bucureşti, 1994
10. Pease A. Limbajul trupului. Bucureşti, 1993
11. Quintilianus. Arta oratorică. Vol. I-III. Bucureşti, 1974

Evaluarea
Cunoştinţele se vor evalua în baza testărilor intermediare a activităţilor realizate prin contact direct cu profesorul (40%), a activităţilor prevăzute în cadrul lucrului individual (20%) şi a rezultatelor de la examenul final (40%).

Onestitatea academică
Lucrând în cadrul acestui curs este important de dezvoltat spiritul de echipă şi de lucru în grup. Va prevala susţinerea acţiunilor de formare personalizată a profilului de filolog contemporan onest şi performant.

Va rog să citiţi cu atenţie Codul de Etică şi Regulamentul studentului UnAŞM