Gramatica

F.03.O.015 Credite 4

Semestrul de toamnă/primăvară

Responsabil de curs: doctor conferenţiar Emilia Oglindă

Eligibilitatea: Limba şi literatura română/engleză, Filozofie şi comunicare

Pre-rechezit: Studii preuniversitare de liceu / colegiu

Structura:    Curs teoretic - 30 ore (2 ore săptămînal)

Seminar - 30 ore ( 2 ore săptămînal)

Activitatea individuală a studentului - 60 ore

Activităţi formative
Gramatica limbii române reprezintă un curs teoretic şi practic ce vizează sistemul gramatical al limbii române. Cursul are ca obiectiv descrierea multiaspectuală şi consecutivă a unităţilor şi a categoriilor fundamentale ale gramaticii: cuvîntul, partea de vorbire / clasa lexico-gramaticală, îmbinarea de cuvinte, propoziţia, partea de propoziţie, fraza. Sunt analizate principiile de clasificare a unităţilor în cauză, categoriile morfologice şi sintactice şi opoziţiile caracteristice, potenţele combinatorice şi sfera funcţională a acestora. Sunt abordate opiniile savanţilor de notorietate privind diverse probleme controversate de gramatică a limbii române. Disciplina preconizează însuşirea unor cunoştinţe indispensabile pentru un viitor filolog în materie de gramatică din multiple considerente: îi va ajuta pe studenţi să definească explicit conceptele ce ţin de sistemul gramatical, să aplice adecvat metodele şi procedeele de cercetare a fenomenelor de limbă, să evalueze obiectiv concepţiile emise în domeniu, să găsească soluţii potrivite pentru probleme dificile de gramatică, examinate la orele de curs şi de seminar.

Conţinutul cursului
Morfologia: Structura morfologică a cuvântului. Categorii gramaticale. Clasa substantivelor. Clasa articolelor.  Clasa adjectivelor. Clasa numeralelor. Clasa pronumelor. Clasa verbelor. Clasa adverbelor. Clasa prepoziţiilor. Clasa conjuncţiilor. Clasa interjecţiilor.
Sintaxa: Tipurile raporturilor sintactice dintre cuvinte. Clasificarea propoziţiilor în baza criteriilor semantic şi structural. Tipologia părţilor de propoziţie. Fraza şi componentele ei. Coordonarea. Subordonarea. Inerenţa. Tipologia subordonatelor. Rolul metodei transformaţionale în sintaxă.

Lista surselor bibliografice
1. Avram M. Gramatica pentru toţi. Bucureşti, 1997
2. Bărbuţă I., Cicala A., Constantinovici E. Gramatica uzuală a limbii române. Chişinău,2000
3. Constantinescu-Dobridor Gh. Morfololgia limbii române. Bucureşti, 1996
4. Coteanu I. Gramatică. Stilistică. Compoziţie. Bucureşti, 1990
5. Dârul Al. Schiţe de gramatică funcţional-semantică a limbii române. Chişinău, 2002
6. Dimitriu C. Tratat de gramatică. Vol. I. Morfologia, 1999
7. Gherasim Al., Ciornâi I. Morfologia limbii române. Curs practic. Chişinău, 2004
8. Gramatica limbii române. Vol. I. Cuvântul. Bucureşti, 2005

Evaluarea cunoştinţelor
Se va realiza prin intermediul testărilor periodice (activităţi îndeplinite prin contact direct cu profesorul – 40 %), al activităţilor planificate în calitate de lucru individual (20 %), al rezultatelor de la examen (40 %).

Onestitatea academică
Studenţii vor manifesta spirit de colegialitate, onestitate, vor folosi cu discernământ sursele recomandate, evitând plagiatul şi denaturarea conţinutului acestora. Vă rog să citiţi cu atenţie Codul de Etică şi Regulamentul studentului UnAŞM.