Monitoringul de mediu

S.03O.10. Credite 5

Semestrul de toamnă

Titular de curs: Dr. în biol., conf. cerc. Vasile Stegărescu, e-mail: [email protected]

Eligibilitatea: program de Masterat: Ştiinţe ale Mediului

Pre-rechezit: studii universitare de licenţă (ciclul I) Ştiinţe ale Naturii

Structura:    curs teoretic/seminar – 45 ore (3 ore săptămânal)

activităţi individuale ale studentului – 105 ore

Activităţi formative
Pe parcursul studierii acestei discipline studenţii fac cunoştinţă cu obiectul de studiu al monitoringului de mediu (ecologic); cu terminologia şi tipurile de monitoring; structura monitoringului ecologic la nivel local, zonal, naţional, regional şi global; factorii de mediu şi sistemele de monitoring a calităţii lor; cu direcţiile de activitate ale monitoringului.

Conţinutul cursului
Probleme generale – ecologie – protecţia mediului – monitoring ecologic. Monitoring ecologic – istoric – definiţie – tipuri de monitoring. Programe de monitoring în Republica Moldova: starea şi probleme. Direcţiile de activitate ale monitoringului. Schema universală a sistemului informaţional de control a stării mediului natural. Argumentarea ştiinţifică a monitoringului. Observări asupra stării mediului – tipurile şi caracteristica lor. Clasificarea monitoringului schimbărilor antropogene a stării mediului natural. Sisteme de Monitoring al mediului. Sistemul de monitoring al aerului. Sistemul de monitoring al solului (monitoring funciar). Sistemul de monitoring al apei. Sistemul de monitoring biologic al mediului înconjurător (utilizarea bioindicatorilor). Sistemul de monitoring al radioactivităţii naturale şi antropogene a factorilor de mediu. Planificarea programelor de monitoring (în baza monitoringului resurselor acvatice). Necesitatea programelor de monitoring. Tipurile programelor de monitoring. Definirea obiectivelor programelor de monitoring. Componenţii unui program de monitoring.

Lista surselor bibliografice obligatorii la curs
Godeanu S. Elemente de monitoring ecologic integrat, Ed. Bucura Mond, Bucureşti, 1997; Mănescu S., Cucu M., Diaconescu M.L. Chimia sanitară a mediului, Bucureşti: Ed. Medicală, 1994; Roberts Neil. Schimbările majore ale mediului. Bucureşti: ALL EDUCATIONAL, 2002. – 496 p.; Rojanschi V., Bran Fl., Diaconu Gh. Protecţia şi ingineria mediului. – Bucureşti: Editura Economică, 2002. – 432 p.; Mohan Gh., Ardelean A. Ecologie şi protecţia mediului (manual preparator). – Bucureşti: edit. „Scaiul”, 1993; Metodica instituirii monitoringului funciar în Republica Moldova. - Chişinău, 1997: Cocîrţă P. Regulamentul Sistemului de Monitoring Ecologic Integrat. – Chişinău, 1998; Cocîrţă P. Programe de monitoring ecologic în Republica Moldova: starea şi probleme. Materialele simpozionului ştiinţifico-practic internaţional organizat cu ocazia Zilei Mondiale a Pământului (21 aprilie 2000): „ECOLOGIE, CULTURĂ, ŞTIINŢĂ”, Chişinău, 2000. p. 68-76; Burlacu I., Stasiev Gr., Pleşco L., Nedealcov S. Monitoring ecopedologic (ecotoxic şi radioecologic). – Chişinău, 1999.

Evaluarea
Activitatea studentului va fi monitorizată la fiecare tip de activitate şi va fi apreciată prin note. La sfârşitul cursului va avea loc examenul final (180 min., scris ), care va include un test complex de întrebări la nivel de cunoaştere, integrare şi aplicare a cunoştinţelor. Nota finală se va constitui din reuşita academică demonstrată la elaborarea eseului şi la lucrările de control (25%), activităţile individuale în clasa multimedia (25%), activităţilor în cadrul seminarelor (20%) şi examenul final (30%).

Onestitatea academică
Lucrând în cadrul acestui curs este important de dezvoltat spiritul de echipă şi de lucru în grup. Vă încurajez să vă ajutaţi reciproc în cadrul seminarelor şi activităţilor multimedia, efectuând temele în cadrul activităţilor individuale, dar......... r e ţ i n e ţ i ... fiecare temă, activitate sau lucrare prezentată spre evaluare trebuie sa fie una personală. Nu se acceptă plagierea, copierea, utilizarea materialelor din Internet, etc.

Va rog să citiţi cu atenţie Codul de Etică şi Regulamentul studentului UnAŞM.