Bioinformatics is an interdisciplinary field, that has a rapid evolution and is based on usage of...
S.02.A.08 | Credite 5 |
Semestrul de primăvară
Titular de curs: doctor, conferenţiar universitar Dan Zgardan, E-mail:[email protected]
Eligibilitatea: obligatoriu program de masterat Biologie Moleculară şi la solicitare pentru specialităţile Biologie şi Ştiinţe ale Mediului
Studii anterioare: studii universitare de licenţă Ştiinţe ale naturii
Structura: curs - 30 ore (2 ore săptămînal)
seminar - 15 ore (1 oră săptămînal)
activităţi individuale - 105 ore
Activităţi formative
În cadrul cursul şi seminarelor studenţii învaţă să utilizeze principii şi metode de analiză genetică, să aplice metode genetice bazate pe markeri moleculari, să elaboreze proiecte de cercetare ştiinţifică în domeniul geneticii şi ameliorării.
Conţinutul cursului
Bazele citologice ale reproducerii. Controlul genetic al ciclului celular. Oncogene şi gene supresoare de tumori. Componentele mecanismului de control şi punctele de restricţie a ciclului celular. Moartea celulară programată (apoptoza). Etapele, mecanismele moleculare şi importanţa biologică a apoptozei. Ciclul vital la organismele eucariote. Modelul general şi diversitatea ciclurilor vitale la eucariote. Ciclul vital la plantele superioare. Sporogeneza şi gametogeneza. Fecundarea dublă. Forme anormale de fecundare. Controlul genetic al reproducerii la plantele alogame hermafrodite şi monoice. Tipurile de incompatibilitate. Ereditatea sterilităţii mascule la plantele superioare. Tipurile de androsterilitate. Fenomenul de restaurare a fertilităţii polenului. Ciclul vital la ciuperci. Ciclul vital la bacterii. Ciclul vital la virusuri. Virusuri cu genom ADN şi ARN. Ciclul vital la animalele superioare. Gametogeneza la animale. Celule sexuale. Concepţia. Embriogeneza la om. Genetica dezvoltării. Modele genetice ale diferenţierii celulare. Tehnologiile reproductive la om. Procreerea asistată medical (PAM). Istoria şi perspectivele utilizării fertililizării in vitro (FIV). Crioconservarea şi selecţia embrionilor. Problemele etice ale fertilizării in vitro (FIV). Drepturile embrionului. Etica cercetărilor pe embrioni. Distincţia între pre-embrion şi embrion. Recomandările Consiliului Europei. Convenţia asupra Drepturilor Omului şi Biomedicinei. Clonarea umană reproductivă. Clonarea umană terapeutica si regenerarea ţesuturilor.
Lista surselor bibliografice obligatorii la curs
A. Palii. Genetica. Chişinău, 1998; P. Raicu. Genetica generală şi umană. Bucureşti, 1997; I. Rogoz, L. Perciuleac. Genetica umană. Chişinău, 2002; L. M. Silver. Clonarea umană un şoc al viitorului. Bucureşti, 1997; D. Zgardan. Bioetica. // Biologie Moleculară. Cursuri speciale pentru studenţii Facultăţii de Biologie şi Pedologie (Specialitatea Biologie Moleculară). Ciclul II. Chişinău, CEP USM, 2007; Абелев Г.И. Что такое опухоль // Соросовский Образовательный Журнал, N.10, c. 85-90, 1997; Агол В.И. Генетически запрограммированная смерть клеток // Соросовский Образовательный Журнал, N.6, c. 20-24, 1996; Васильев Ю.М. Социальное поведение нормальных клеток и антисоциальное поведение опухолевых клеток. Часть 1. Сигнальные молекулы, вызывающие размножение и гибель клеток // Соросовский Образовательный Журнал, N.4, c. 20-24, 1997; Георгиев Г.П. Как нормальная клетка превращается в раковую // Соросовский Образовательный Журнал, N.4, c. 17-22, 1999; Корочкин Л.И. Как гены контролируют развитие клеток // Соросовский Образовательный Журнал, N.1, c. 17-22, 1996.
Evaluarea
Activitatea studentului va fi monitorizată la fiecare tip de activitate şi va fi apreciată prin note. La sfârşitul cursului va avea loc examenul final (180 min., scris), care va include un test complex de întrebări la nivel de cunoaştere, integrare şi aplicare a cunoştinţelor. Nota finală se va constitui din reuşita academică demonstrată la elaborarea eseului şi la lucrările de control (25%), activităţile individuale în clasa multimedia (25%), aplicaţiile practice în laborator (20%) şi examenul final (30%).
Onestitatea academică
Studenţii sunt încurajaţi să lucreze în echipă, să se ajute reciproc în cadrul seminarelor şi activităţilor multimedia. Orice tip de lucrare trebuie să fie efectuată şi prezentată pentru evaluare strict individual. Nu se acceptă plagierea, copierea, utilizarea materialelor din internet, etc.