Bioinformatics is an interdisciplinary field, that has a rapid evolution and is based on usage of...
S.03.O.10 | Credite 5 |
Semestrul de toamnă
Titular de curs: doctor, conferenţiar universitar Dan Zgardan, E-mail: [email protected]
Eligibilitatea: obligatoriu program de masterat Biologie Moleculară şi la solicitare pentru specialităţile Biologie şi Ştiinţe ale Mediului
Pre-rechezit: studii universitare de licenţă Ştiinţe ale naturii
Structura: curs - 30 ore (2 ore săptămînal)
seminar - 15 ore (1 oră săptămînal)
activităţi individuale - 105 ore
Activităţi formative
În cadrul cursul şi seminarelor studenţii învaţă să utilizeze principii şi metode de analiză genetică, să aplice metode genetice bazate pe markeri moleculari, să cunoască metodele folosite pentru modificarea genetică a animalelor, să utilizeze principii şi metode de analiză genetică pentru valorificarea genofondului animalelor, să identifice efectele benefice ale utilizării animalelor transgenice în economia naţională, medicină şi farmaceutică şi să elaboreze proiecte de cercetare ştiinţifică în domeniul geneticii şi ameliorării.
Conţinutul cursului
Obiectul de studiu şi direcţiile de cercetare a geneticii animale. Metode de cercetare în genetica animalelor. Organizarea structural-funcţională a genomului la Drozofila melanogaster. Importanţa organismului model Drozofila melanogaster în dezvoltarea geneticii clasice şi contemporane. Cromozomii politeni şi hărţile cromozomale. Aspecte ale fenomenului de pleiotropie Tipuri de transpozoni întâlniţi în genomul genului Drozofila. Mecanisme speciale de reglaj genetic. Evoluţia cariotipului la vertebrate. Genomul peştilor, amfibienilor, reptilelor, păsărilor şi al mamiferelor. Variaţia cantităţii de ADN şi evoluţia genomului la vertebrate. Organizarea şi structura genomului la mamifere. Organizarea genomului la om. Particularităţile genomului uman. Originea şi evoluţia genomului uman. Cartarea genică. Strategii de cartare. Transferul de gene în celula animală. Clonarea animalelor. Aspecte aplicative ale biotehnologiilor la animale.
Lista surselor bibliografice obligatorii la curs
A. Palii. Genetica. Chişinău, 1998; D. Zgardan, G. Comarova. Culegere de probleme la genetica generală. Chişinău, 2004; D. Zgardan. Transgeneza la animale. Biologie Moleculară. Cursuri speciale pentru studenţii Facultăţii de Biologie şi Pedologie (Specialitatea Biologie Moleculară). Ciclul II. Chişinău, CEP Universitatea de Stat din Moldova, 2007, p. 207-232; C. Cornea, I. Vătafu, A. Barbu Elemente de inginerie genetică. Bucureşti, 1998 ; M. Badea, S. Răduţoiu, I. Nicolaie, P. Raicu Genetica. Genetică moleculară şi inginerie genetică. Vol. II. Bucureşti, 2000; L. Gavrilă Genomica. Un tratat despre genom, de la virusuri la om. Vol.II. Organizare şi evoluţie genomică. Bucureşti, 2003. Корочкин Л. Клонирование животных. Сороcoвский образовательный журнал, № 4, с. 10-16, 1999; Семенова М. Зачем нужны трансгенные животные. Сороcoвский образовательный журнал, Том 7, № 4, с. 13-20, 2001; Шкуматов А. Клонирование: прошлое, настоящее… будущее? Проблемы репродукции, №6, 2001; Эрнст Л., Зиновьева Н. Молекулярно-генетические аспекты в создании и использовании трансгенных сельскохозяйственных животных. // www.rfbr.ru/default.asp?doc_id=5805
Evaluarea
Activitatea studentului va fi monitorizată la fiecare tip de activitate şi va fi apreciată prin note. La sfârşitul cursului va avea loc examenul final (180 min., scris), care va include un test complex de întrebări la nivel de cunoaştere, integrare şi aplicare a cunoştinţelor. Nota finală se va constitui din reuşita academică demonstrată la elaborarea eseului şi la lucrările de control (25%), activităţile individuale în clasa multimedia (25%), aplicaţiile practice în laborator (20%) şi examenul final (30%).
Onestitatea academică
Studenţii sunt încurajaţi să lucreze în echipă, să se ajute reciproc în cadrul seminarelor şi activităţilor multimedia. Orice tip de lucrare trebuie să fie efectuată şi prezentată pentru evaluare strict individual. Nu se acceptă plagierea, copierea, utilizarea materialelor din internet, etc.