Bioinformatics is an interdisciplinary field, that has a rapid evolution and is based on usage of...
S. 04.O.026 | Credite 4 |
Semestrul de primăvară
Titular de curs: doctor în biologie, conferenţiar universitar Ştefan Manic, E-mail: [email protected]
Eligibilitatea: obligatoriu pentru studenţii de la specialităţile Biologie şi la solicitare pentru studenţii specializaţi la Biologie Moleculară, Ecologie şi Geografie.
Pre-rechezit: studii liceale.
Structura: Curs teoretic - 30 ore (2 ore săptămânal)
Seminar - 30 ore (2 ore săptămânal)
Activităţi individuale ale studentului - 60 ore
Activităţi formative
Pe parcursul cursului de Micologie studenţii ascultă un ciclu de lecţii de sinteză, care reflectă noţiuni principale de unităţi taxonomice si a principalelor sisteme de clasificare a ciupercilor, morfologia şi structura lor, înmulţirea si ciclul de viaţă a ciupercilor, influenta factorilor de mediu asupra creşterii ciupercilor, contribuind la formarea unei viziuni integre asupra acestora. Pe parcursul lecţiilor teoretice şi practice studenţii sânt invitaţi să examineze la microscop structura generală a miceliului primar si secundar, a stratului fertil-himeneu cu toate componentele sale. Studenţii pregătesc şi prezentă atât material proaspăt, cât si exicate.
Conţinutul cursului
Micologia în sistemul disciplinelor biologice şi sarcinile ei. Circuitul substanţelor în natură şi rolul ciupercilor în acest proces. Structura hifelor, elementele lor de bază. Tipurile de înmulţire la ciupercile inferioare si cele superioare. Miceliul primar si secundar. Corp sporifer, ascocarp, bazidiocarp. Asociaţii simbiotice, lichenii, micorize, macromicete micorizante, lignicole, tericole. Extracte fungice, antibiotice, efecte terapeutice, ciuperci comestibile si otrăvitoare, ciuperci industriale. Bazele sistematicii ciupercilor: Protozoa, Chromista si Fungi. Conservarea macromicetelor. Lista roşie.
Lista surselor bibliografice obligatorii la curs:
Gams, W. et al., CBS Course of Mycology, Centraalbureau voor Schimmelcultures, Baarn, 1987; Pârvu,.M., Atlas micologic, Ed. Presa Universitară Clujeană, Cluj-Napoca, 1999; Pârvu, M., Ghid practic de micologie, Ed. Casa Cărţii de Ştiinţă, Cluj-Napoca, 2007; Phillips, R., Mushrooms and other fungi of Great Britain & Europe, Macmillan London, 1994; Sălăgeanu, G., Sălăgeanu, A., Determinator pentru recunoaşterea ciupercilor comestibile, necomestibile şi otrăvitoare din România, Ed. Ceres, Bucureşti, 1985; Mititiuc M.,1995 Micologie. Editura Universităţii ‚’’Al .I. Cuza’’, Iaşi.; Tanase C. Sesan T.,2006Concepte actuale in taxonomia ciupercilor,Editura Universităţii ’’Al.I.Cuza’, Iaşi. www.speciesfungorum.org/Names/Names.asp.
Evaluarea
Activitatea studentului va fi monitorizată la fiecare tip de activitate şi va fi apreciată prin note. La sfârşitul cursului va avea loc examenul final (180 min., scris ), care va include un test complex de întrebări la nivel de cunoaştere, integrare şi aplicare a cunoştinţelor. Nota finală se va constitui din reuşita academică demonstrată la elaborarea eseului şi la lucrările de control (25%), activităţile individuale în clasa multimedia (25%), aplicaţiile practice în laborator (20%) şi examenul final (30%).
Onestitatea academică
Lucrând în cadrul acestui curs este important de dezvoltat spiritul de echipă şi de lucru în grup. Vă încurajez să vă ajutaţi reciproc în cadrul seminarelor şi activităţilor multimedia, efectuând temele în cadrul activităţilor individuale, dar reţineţi, fiecare temă, activitate sau lucrare prezentată spre evaluare trebuie sa fie una personală. Nu se acceptă plagierea, copierea, utilizarea materialelor din internet, etc.