Bioinformatics is an interdisciplinary field, that has a rapid evolution and is based on usage of...
S.03.A.019 | Credite 6 |
Semestrul de toamnă
Titular de curs: doctor în biologie, conf. univ. Larisa Andronic, IGFP, biroul 217, E-mail: [email protected]
Eligibilitatea: obligatoriu pentru studenţii de la specialităţile Biologie, Biologie Moleculară, şi la solicitare pentru studenţii specializaţi la Ştiinţe ale mediului
Pre-rechezit: studii liceale.
Structura: curs teoretic - 30 ore (2 ore săptămânal)
seminar – 30 (2 ore săptămânal)
activităţi individuale - 120 ore
Activităţi formative
În cadrul prelegerilor sunt expuse obiectivele ce vizează poziţionarea Histologiei în sistemul ştiinţelor biologice, relaţiile interdisciplinare; este prezentată sinteza datelor privitor structura, funţciile şi dezvoltarea ţesuturilor. Studenţii ascultă un ciclu de lecţii ce cuprind informaţii referitoare la caracteristica morfo-funcţională a diferitor tipuri de ţesuturi, noţiuni generale despre elementele structurale constitutive; diferenţierea tisulară şi factorii formogenezei. În cadrul seminarelor sunt scoase spre dezbatere subiectele ce dezvăluie probleme de analiză comparativă a ţesuturilor animale şi vegetale cu elucidarea specifităţii tisulare, aspectelor histogenezei şi a histocompatibilităţii. Activităţile individuale includ descrierea şi analiza informaţiei privitor specificitatea morfo-funcţională a diferitor tipuri de ţesuturi, aprecierea reacţiilor specifice şi stereotipice manifestate în variate condiţii de mediu la nivel tisular. De asemenea, studenţii sunt încurajaţi în realizarea unor studii pe probleme de interes din domeniul vizat.
Conţinutul cursului
Organisme pluricelulare şi principii de specializare celulară. Noţiune de ţesut, clasificare. Ţesutul epitelial. Histogeneza şi clasificarea epiteliilor. Joncţiunile intercelulare în ţesuturile epiteliale. Epiteliul glandular. Particularităţile de structură a celulelor secretorii. Ţesutul muscular. Clasificare. Structura fibrelor musculare şi contracţia musculară. Muşchiul cardiac. Ţesutul nervos. Morfologia neuronilor: unipolari, pseudounipolari, bipolari şi multipolari. Fibrele nervoase mielinice şi amielinice. Sinapsele. Neuroglia, citoarhitectura. Ţesuturile mediului inter. Sângele şi limfa. Elementele figurate ale sângelui şi ale limfei. Structura elementelor figurate, funcţiile lor. Ţesutul conjunctiv. Caracteristică morfo-funcţională, clasificare. Ţesuturile conjuctive lax şi fibros. Ţesutul cartilaginos. Clasificare şi specifitate morfologică. Ţesutul osos. Caracteristica morfo-funcţională. Periostul şi endostul, structura lor, rolul în nutriţia, creşterea şi regenerarea osului. Diferenţierea celulară şi tisulară. Factorii tisulari ai formogenezei. Specifitatea tisulară. Histocompatibilitatea.
Lista surselor bibliografice obligatorii la curs
Amalinei C., Histologie Generala, Ed. Corson, Iasi, 2002; Badescu A., Amalinei C., Stratone C. Histology, Ed. BIT, 2001; Caruntu I.D., Cotutiu C. Histologie speciala – ghid pentru lucrări practice, Ed. Apollonia, Iasi, 1998; Cotea C. Biologie celulara, embriologie generală, histologie generală. Ed. Tehnopres, Iaşi, 2004; German I. Teste şi sinteze la Biologia Celulară şi Moleculară. Histologie generală şi specifică. Bucureşti. 1995; Melian I., Toderaş I, Breahna A. Histologie, Chişinău, 2003; Цыганский Р.А. Физиология и патология живой клетки. Санкт-Петербург, Изд-во Лань, 1-е изд., 2009; Васильев Ю.Г., Трошин Е.И., Яглов В.В. Цитология. Гистология. Эмбриология. Санкт-Петербург, Изд-во Лань, 2009.
Evaluarea
Activitatea studentului va fi monitorizată la fiecare tip de activitate şi va fi apreciată prin note. La sfârşitul cursului va avea loc examenul final (180 min., scris), care va include un test complex de întrebări la nivel de cunoaştere, integrare şi aplicare a cunoştinţelor. Nota finală se va constitui din reuşita academică demonstrată la elaborarea eseului şi la lucrările de control (25%), participările individuale în clasa multimedia (25%), activităţile în cadrul seminarelor (20%) şi examenul final (30%).
Onestitatea academică
Studenţii sunt încurajaţi să lucreze în echipă, să se ajute reciproc în cadrul seminarelor şi activităţilor multimedia, efectuând temele în cadrul activităţilor individuale, însă fiecare temă, activitate sau lucrare prezentată spre evaluare trebuie sa fie una personală. Nu se acceptă plagierea, copierea, utilizarea materialelor din internet, etc.