Bioinformatics is an interdisciplinary field, that has a rapid evolution and is based on usage of...
F.03.O.015 | Credite 6 |
Semestrul de toamnă
Titular de curs: conf. univ. Boboc Nicolae, e-mail: [email protected]
Eligibilitatea: licenţă, specialitatea Geografie
Pre-rechezit: diplomă de bacalaureat
Structura: curs teoretic – 30 ore (2 ore săptămânal)
seminare - 30 ore (2 ore săptămânal)
lucrări de laborator - 30 ore (2 ore săptămânal)
activităţi individuale ale studentului – 90 ore
Activităţi formative
Cursul geomorfologie constituie un curs integru, destinat pregătirii şi formării viitorilor geografi, având menirea familiarizării studenţilor cu diversitatea factorilor şi proceselor de modelare a suprafeţei terestre, cu originea şi evoluţia reliefului ca substrat al geosferelor externe şi ca componentă de bază a a diferitelor categorii de sisteme naturale (înveliş geografic, geosistem, ecosistem). Reieşind din aceste considerente cunoaşterea specificului proceselor de modelare şi a formelor de relief este necesară oricărui specialist în domeniul ştiinţelor mediului. În procesul de studiere a cursului, în special la cele de laborator, studenţii vor fi capabili sa aprecieze rolul agenţilor, factorilor şi proceselor în formarea şi evoluţia diferitelor forme de relief, să opereze cu principiile de bază în elaborarea metodelor de prevenire şi combatere a fenomenelor geomorfologice de risc. Deprinderile, priceperile şi cunoştinţele căpătate în cadrul studierii acestui curs vor oferi studenţilor posibilitatea de a înţelege şi a însuşi mai profund alte disciplini geografice, în primul rând, geografia fizică, geografia solului, dar şi climatologia şi meteorologia ş. a. discipline cu etc.
Conţinutul cursului
Geomorfologia ca ştiinţă. Raporturile geomorfologiei cu alte ştiinţe. Scurt istoric al dezvoltării geomorfologiei. Relieful şi principalele lui caracteristici. (elemente, forme, clasificările formelor de relief). Surse de energie şi factori de morfogeneză. Relief petrografic (relief pe roci cristaline, conglomerate şi aglomerate, pe argile şi nisipuri,, loessuri etc.). Relieful şi structura tectonică (structură de platformă şi de opogen, structuri monoclinale). Clima ca factor de morfogeneză. Agenţi, factori şi procese de modelare, procese endogene şi formele de relief (procese tectonoce şi relieful, dinamica plăcilor litosferice şi relieful major al Terrei, rolul vulcanismului şi seismelor în formarea reliefului. Procese exogene (fluviale, gravitaţionale, carstice, glaciare şi periglaciale, eoliene) şi rolul lor în formarea reliefului. Metode de cercetare şi cartografiere a proceselor şi formelor de relief. Concepte privind evoluţia reliefului.
Lista surselor bibliografice obligatorii la curs
Băcăuanu V., (1988) – Geomorfologie, Iaşi; Băcăuanu V., Donisă I., Hârjoabă I., (1974) – Dicţionar geomorfologic, Editura „Ştiinţifică şi enciclopedică”, Bucureşti; Bleahu M., Relief carstic, Editura „Albatros”, Bucureşti; Bleahu M. Tectonica globală, Editura „Ştiinţifică şi enciclopedică”, Bucureşti, vol. I, 1983, vol II, 1989; Bojoi I (1979) Curs de geomorfologie (multiplicat) I.I.S. Suceava; Coteţ P. (1971) Geomorfologie cu elemente de geologie, Editura „Didactică şi Pedagogică”, Bucureşti; Donisă I., Boboc N. (1994) Geomorfologie, Editura „Lumina”, Chişinău; Donisă I., Boboc N., Ioniţă I. Dicţionar geomorfologic cu termeni corespondenţi în limbile engleză, franceză şi rusă, Editura Universităţii ‚”Al. I. Cuza” Iaşi, 2009.
Evaluarea
Activitatea studentului va fi monitorizată la fiecare tip de activitate şi va fi apreciată prin note. La sfârşitul cursului va avea loc examenul final (120 min., scris), care va include un test complex de întrebări la nivel de cunoaştere, integrare şi aplicare a cunoştinţelor. Nota finală se va constitui din reuşita academică demonstrată la lucrările de control (20%), activităţile individuale (teme, referate, proiecte, studii de caz etc.) (20%), testarea periodică prin lucrări de control şi aplicaţiile practice în laborator (20%) şi examenul final (40%).
Onestitatea academică
Lucrând în cadrul acestui curs este important de dezvoltat spiritul de echipă şi de lucru în grup. Vă încurajez să vă ajutaţi reciproc în procesul de pregătire către seminarer şi lucrări de laborator, dar fiecare temă, activitate sau lucrare prezentată spre evaluare trebuie sa fie una personală. Nu se acceptă plagierea, copierea atât a testelor cât şi a lucrărilor de laborator etc.
Va rog să citiţi cu atenţie Codul de Etică şi Regulamentul studentului UnAŞM.