Bioinformatics is an interdisciplinary field, that has a rapid evolution and is based on usage of...
S.04.O.024 | Credite 5 |
Semestrul de primăvară
Titular de curs: doctor în biologie, conferenţiar universitar Angela Port, E-mail: [email protected]
doctor habilitat, profesor universitar Maria Duca, E-mail: [email protected]
Eligibilitatea: obligatoriu pentru studenţii de la specialităţile Biologie, Biologie Moleculară, Ecologie.
Pre-rechezit: studii liceale.
Structura: curs teoretic – 60 ore (4 ore săptămânal)
laborator – 30 (2 ore săptămânal)
activităţi individuale – 60 ore
Activităţi formative
Studenţii ascultă un ciclu de lecţii de sinteză a informaţiei în domeniu fiziologiei plantelor ce are ca obiect de studiu fenomenele şi procesele fiziologice, care stau la baza tuturor proceselor vitale, interacţiunea factorilor interni şi cei externi în realizarea programelor morfogenetice în ontogeneză, sistemele şi capacitatea de reglare a acestor procese în conformitate cu cerinţele contemporane ale fitotehniei şi ameliorării culturilor agricole. Prin însuşirea acestui curs, se asigură biologilor, ecologilor şi silvicultorilor posibilitatea de a înţelege şi cunoaşte esenţa celor mai importante procese vitale: fotosinteza, respiraţia, nutriţia minerală, creşterea şi dezvoltarea. Însuşirea acestei discipline în contextul cerinţelor contemporane pune la dispoziţia viitorului specialist instrumente utile în manipularea organismului vegetal, pronosticării diferitor interrelaţii funcţionale în condiţiile unor factori de stres abiotic şi biotic ceea ce este important pentru reglarea creşterii şi dezvoltării plantelor.
Conţinutul cursului
Introducere în cursul de fiziologie a plantelor. Obiectul, sarcinile şi metode de cercetare. Fiziologia celulei vegetale. Structura şi compoziţia chimică a celulei. Transportul prin membrane. Osmoza. Regimul de apă la plante. Transpiraţia osteolară şi neosteolară. Mecanismul de absorbţie şi căile de transport a apei în plantă. Fotosinteza la plante. Sistemele de pigmenţi. Mecanismul procesului de fotosinteză: faza de lumină şi faza de întuneric. Respiraţia la plante. Mecanismele şi căile de oxido-reducere în celulă. Glicoliza, Crebs şi LTE. Reglarea proceselor de respiraţie. Nutriţia minerală la plante. Mecanismul de absorbţie şi transport a ionilor sărurilor minerale. Rolul fiziologic al macro- şi microelementelor în viaţa plantelor. Creşterea şi dezvoltarea. Tipurile de creştere la plante. Mecanismul reglării creşterii şi dezvoltării. Fitohormonii. Fiziologia rezistenţei plantelor. Rezistenţa şi procesul de adaptare a plantelor la factorii de mediu. Mecanismele ce stau la baza rezistenţei. Rezistenţa la diferiţi factori abiotici: frig, îngheţ, secetă, sărăturare etc. Bioritmurile la plante. Clasificarea şi mecanismele ritmurilor biologice. Ritmurile biologice la plante. Ritmurile circadiene ale plantelor. Eliminarea substanţelor la plante.
Lista surselor bibliografice obligatorii la curs
Maria Duca. Fiziologia vegetală. Chişinău, Ştiinţa 2006, 287 p.; Maria Duca, Angela Port, Tatiana Homenco. Fiziologia vegetală Teste, Chişinău 2000, 112 p.; Boldor O., Raianu O., Trifu M. Fiziologia plantelor. Lucrări practice. Bucureşti, 1983.; Duca M. Sisteme şi mecanisme de reglare şi autoreglare. Chişinău USM.; 1998 Tarhon P. Fiziologia plantelor. Chişinău, Lumina, 1992., V I; Tarhon P. Fiziologia plantelor. Chişinău, Lumina, 1993. V II.
Evaluarea
Activitatea studentului va fi monitorizată la fiecare tip de activitate şi va fi apreciată prin note. La sfârşitul cursului va avea loc examenul final (180 min., scris), care va include un test complex de întrebări la nivel de cunoaştere, integrare şi aplicare a cunoştinţelor. Nota finală se va constitui din reuşita academică demonstrată la elaborarea lucrăririlor de control (20%), activităţile individuale în clasa multimedia (10%), aplicaţiile practice în laborator (20%), alte activităţi (10%) şi examenul final (40%).
Onestitatea academică
Studenţii sunt încurajaţi să lucreze în echipă, să se ajute reciproc în cadrul seminarelor şi activităţilor multimedia, efectuând temele în cadrul activităţilor individuale, însă fiecare temă, activitate sau lucrare prezentată spre evaluare trebuie sa fie una personală. Nu se acceptă plagierea, copierea, utilizarea materialelor din internet, etc.