Bioinformatics is an interdisciplinary field, that has a rapid evolution and is based on usage of...
U.06.A.048 | Credite 3 |
Semestrul de primăvară
Titular de curs: conferenţiar universitar interimar, dr. în biol., Zgardan Dan, e-mail: [email protected];
Structura: curs – 30 ore (2 ore săptămînal)
spseminar – 30 ore (2 ore săptămînal)
activităţi individuale ale studentului – 30 ore;
Eligibilitatea: obligatoriu pentru studenţii de la specialităţile Biologie, Biologie Moleculară, Ecologie.
Pre-rechezit: studii liceale.
Activităţi formative
În cadrul cursul şi seminarelor studenţii învaţă să utilizeze principii şi metode de analiză genetică, ,
Conţinutul cursului
Introducere în bioetică. Obiectul de studiu al bioeticii. Etica medicală umană. Autonomia. Beneficiul. Nonvătămarea. Dreptatea. Proiectul Genomul Uman. Obiectivele proiectului (HGP). Comercializarea rezultatelor proiectului (HGP). Probleme etice ale proiectului (HGP). Testarea genetică. Screening genetic. Diagnostic prenatal. Diagnostic genetic preimplantare (DGP). Selecţia genetică a embrionilor. Principii etice ale testării genetice. Consilierea genetică. Noţiune de consult şi sfat genetic. Etapele consilierii genetice. Principii etice ale consultului şi sfatului genetic. Terapia genică. Tipurile de terapie genică. Tehnologia terapiei genice clasice. Terapia genică bazată pe strategia antisens. Dificultăţi şi riscuri în terapia genică. Probleme etice şi legale ale terapiei genice. Eugenia. Conceptul de eugenie. Etica ingineriei genetice pe embrionii umani. Procreerea asistată medical (PAM). Istoria şi perspectivele utilizării fertililizării in vitro (FIV). Problemele etice ale fertilizării in vitro (FIV). Drepturile embrionului. Etica cercetărilor pe embrioni. Distincţia între pre-embrion şi embrion. Recomandările Consiliului Europei. Convenţia asupra Drepturilor Omului şi Biomedicinei. Reproducerea în colaborare. Ingredientele biologice necesare pentru a crea un copil. Metode colaborative de reproducere. Maternitatea de substituţie. Probleme etice şi legale ale maternităţii de substituţie. Clonarea umană. Clonarea reproductivă umană. Clonarea terapeutică umană. Etica transplanturilor de ţesuturi şi organe. Etica transplantării ţesuturilor şi organelor homoplastice. Etica transplantării ţesuturilor şi organelor heterologe. Etica cercetărilor pe animale.
Lista surselor bibliografice obligatorii la curs
V. Astarastoae, O. Stoica. Genetica versus bioetica. Iaşi, 2002; V. Astarastoae. Bioetica şi testarea genetică. // Revista Română de Bioetică. Vol. 1, nr. 3; V. Astarastoae, T. Almos, L. Cocora. Eugenia. // Revista Română de Bioetică. Vol. 1, nr. 3; V. Astarastoae, M. Ungureanu, O. Stoica. Probleme etice şi legale ale noilor tehnologii reproductive. // Revista Română de Bioetică. Vol. 1, nr. 2; C. Gavrilovici. Implicaţiile etice, sociale şi legale ale testării genetice. // Revista Română de Bioetică.Vol. 2, nr. 2; C. Gavrilovici. O perspectivă internaţională asupra clonării terapeutice: consideraţii etice, legale, religioase. // Revista Romana de Bioetică. Vol. 1, nr. 3; C.Maximilian, M.Bembea, V.Belengeanu. Genetica. Început fără sfârşit. Timişoara, 2001; M. Mănescu. Transplantul de ţesuturi şi organe. Ştiinţa şi bioetica. // Revista Română de Bioetică. Vol.1, nr. 4; L. M. Silver. Clonarea umană un şoc al viitorului. Bucureşti, 1997; M. Pivniceru, F. Dăscălescu. Limita inferioară a dreptului la viaţă. Între protecţia fetusului uman, dreptul la avort şi progresul ştiinţelor biomedicale. // Revista Română de Bioetică. Vol. 1, nr. 4; L. Toma, I. Avram, L. Hutuleac. Principii şi dileme etice în screening-ul şi diagnosticul prenatal. // Revista Română de Bioetică. Vol. 2, nr. 2; www.bioetica.ro.
Evaluarea
Activitatea studentului va fi monitorizată la fiecare tip de activitate şi va fi apreciată prin note. La sfârşitul cursului va avea loc examenul final (180 min., scris), care va include un test complex de întrebări la nivel de cunoaştere, integrare şi aplicare a cunoştinţelor. Nota finală se va constitui din reuşita academică demonstrată la elaborarea eseului şi la lucrările de control (25%), activităţile individuale în clasa multimedia (25%), aplicaţiile practice în laborator (20%) şi examenul final (30%).
Onestitatea academică
Studenţii sunt încurajaţi să lucreze în echipă, să se ajute reciproc în cadrul seminarelor şi activităţilor multimedia. Orice tip de lucrare trebuie să fie efectuată şi prezentată pentru evaluare strict individual. Nu se acceptă plagierea, copierea, utilizarea materialelor din internet, etc.