Bioinformatics is an interdisciplinary field, that has a rapid evolution and is based on usage of...
S.04.A.028 | Credite 4 |
Semestrul de primăvară
Titular de curs: conf. univ. Tatiana Calalb, E-mail: [email protected]
Eligibilitatea: obligatoriu pentru studenţii de la specialităţile Biologie, Biologie Moleculară şi la solicitare pentru studenţii specializaţi la Ştiinţe ale mediului.
Pre-rechezit: studii liceale.
Structura: curs teoretic - 30 ore (2 ore săptămânal)
seminar – 30 ore (2 ore săptămânal)
activităţi individuale - 60 ore
Activităţi formative
Studenţii ascultă un ciclu de lecţii de analiză şi sinteză a informaţiei în domeniu biologiei dezvoltării individuale care reflectă: specifcul dezvoltării individuale la organismele animale şi vegetale prin prisma filogenetică şi evolutivă. În cadrul lecţiilor teoretice şi seminarelor studenţii învaţă să elucideze specificul ontogenezei diferitor organisme vii şi rolul factorilor biotici şi abiotici în reglarea dezvoltării individuale. Activităţile individuale planificate includ analiza informaţiei privind particularităţile dezvoltării individuale şi posivilitatea reglarii prin intermediulul aplicării diferitor factori abiotici şi biotici la diferite specii de plante de interes economic în legumicultură, viticultură, pomicultură, floricultură, silvicultură etc., care va fi prezentată sub formă de eseu. De asemenea, studenţii vor fi stimulaţi pentru elaborarea unor proiecte de cercetare în domeniu.
Conţinutul cursului
Scurt istoric a dezvoltării ontogenezei. Particularităţile dezvoltării individuale a organismelor vegetale şi animale prin prisma evolutivă şi filogenetică. Ciclul vital de dezvoltare a diferitor grupe de organisme. Rolul meristemelor, reglatorilor de creştere şi a factorilor abiotici în biologia dezvoltării individuale a plantelor. Valoarea lor în reglarea ontogenetică a organismelor. Rolul factorului uman. Specificul dezvoltării individulale la plantele anuale, bienale şi perene; mono- şi policarpice. Particularităţile dezvoltării individuale la specii de plante de interes economic din pomicultură, legumicultură, silvicultură, viticultură, floricultură etc. Strategii de utilizare a specificului de dezvoltare individuală a plantelor în soluţionarea problemelor economice. Factorii de risc. Avantaje şi perspective.
Lista surselor bibliografice obligatorii la curs
Bruce C. M. Human Embryology and Developmental Biology, 2nd ed. New York: Mosby, 1999; Donald F. E. Plant Growth and Development: A Molecular Approach. San Diego: Academic Press. 1994. p. 498–509; Korochkin L. I., The Biology of Individual Development: Genetic Perspective, Moscow: Mosk. Gos. Univ., 2002 Russian Journal of Genetics Volume 40, Number 1, p. 96-97; Биология развития растений. Под редакцией Чайлахяна Б., Изд-во «Наука», 1975, 225 с.; Вопросы онтогенеза растений. Под редакцией Э. Шактикова и др., Межвузовский сборник, Иза-во МарГУ, 1988, 134 с.; Заморский А.Д. Жизненные циклы растений, Изд-во «Знание», 1986, 62 с.; Кефели В. Рост растений, Под редакцией Чайлахяна Б., Изд-во «Колос», 1984 173 с.; http://www.slideshare.net/BioKorinna/dezvoltarea-plantelor; http://sites.google.com/site/biokorinna/botanica/ transformarea-circulatia-si-depunerea-substantelor-la-plante; http://sbio.info/page.php?id=27 Индивидуальное развитие организмов;
Evaluarea
Activitatea studentului va fi monitorizată la fiecare tip de activitate şi va fi apreciată prin note. La sfârşitul cursului va avea loc examenul final (180 min., scris), care va include un test complex de întrebări la nivel de cunoaştere, integrare şi aplicare a cunoştinţelor. Nota finală se va constitui din reuşita academică demonstrată la elaborarea eseului şi la lucrările de control (25%), activităţile individuale în clasa multimedia (25%), aplicaţiile practice în laborator (20%) şi examenul final (30%).
Onestitatea academică
Studenţii sunt încurajaţi să lucreze în echipă, să se ajute reciproc în cadrul seminarelor şi activităţilor multimedia, efectuând temele în cadrul activităţilor individuale, însă fiecare temă, activitate sau lucrare prezentată spre evaluare trebuie sa fie una personală. Nu se acceptă plagierea, copierea, utilizarea materialelor din internet, etc.