Antropogeneză

S.05.A.039 Credite 6

 

Semestrul de toamnă 

Titular de curs: doctor în biologie, Zgardan Dan, e-mail: [email protected]
Eligibilitatea: obligatoriu pentru studenţii de la specialităţile Biologie, Biologie Moleculară, Ecologie, Geografie.
Pre-rechezit: studii liceale

Structura: curs – 30 ore (2 ore săptămînal)
seminar – 30 ore (2 ore săptămînal)
activităţi individuale ale studentului – 120 ore

Activităţi formative
Cursul cuprinde subiecte din antropologia etnică şi constituţională, aspecte cu privire la polimorfismul biologic al omului la nivel individual şi populaţional şi antroposociogeneză – dezvoltarea socială a omului, factorii sociali ai antropogenezei, informaţii care permit o înţelegere mai profundă a psihologiei şi comportamentului omul în societate. În cadrul cursul şi seminarelor studenţii învaţă să utilizeze principii şi metode de analiză genetică, ,

Conţinutul cursului
Introducere în antropogeneză. Teorii cu privire la originea vieţii pe Pământ. Teoria evoluţiei biochimice. Proprietăţile materiei vii. Nivelurile de organizare şi studiere a sistemelor biologice. Evoluţia filogenetică a vieţuitoarelor. Evoluţia istorică a vieţuitoarelor. Progenotul − ancestorul universal al lumii vii. Teoria simbiotică a originii celulei eucariote. Argumente în favoarea teoriei simbiotice.  Teoria clasică (darwinistă) a evoluţiei. Teoria modernă a evoluţiei. Factorii ecologici ai evoluţiei. Caracteristicile evoluţiei biologice. Progresul biologic. Căile de realizare a evoluţiei.  Dovezile evoluţiei. Poziţia omului în cadrul regnului Animalia. Factorii antropogenezei. Etapele evoluţiei speciei umane. Originea şi evoluţia cariotipului uman. Antropogeneza moleculară. “Ceasurile moleculare”. Eva mitocondrială. Adamul Y. Efectul “gâtul de sticlă” şi răspândirea oamenilor pe Pământ. ARNmt al neandertalienilor. Rasele umane. Unitatea speciei umane. Etnogenomica.

Lista surselor bibliografice obligatorii la curs
Cann RL, Stoneking M, Wilson AC. Mitochondrial DNA and human evolution. // Nature, 1987, 325 (6099):31-6; Gavrilă L., Leşanu M. Evoluţionismul: note de curs. Chişinău, CEP USM, 2007, 390 p.; Tiţă I. Citogenetica şi evoluţia plantelor. Craiova, 1996; Krings M, Stone A, Schmitz RW, Krainitzki H, Stoneking M, Paabo S. Neandertal DNA sequences and the origin of modern humans. // Cell 1997 Jul 11;90(1):19-30; Lahr M.M., Foley R.A. // Yearbook of physical anthropology. 1998. V.41. P.137-176; Боринская С.А., Хуснутдинова Э.К. Этногеномика: история с географией. // Человек, 2002, № 1, c. 19-30; Боринская С.А., Янковский Н.К. Человек и его гены. //  Биология в школе, 2001, № 4-5; Янковский Н.К., Боринская С.А. Наша история, записанная в ДНК. // Природа, 2001, № 6.

Evaluarea
Activitatea studentului va fi monitorizată la fiecare tip de activitate şi va fi apreciată prin note. La sfârşitul cursului va avea loc examenul final (120 min., scris), care va include un test complex de întrebări la nivel de cunoaştere, integrare şi aplicare a cunoştinţelor. Nota finală se va constitui din reuşita academică demonstrată la elaborarea eseului şi la lucrările de control (25%), participările individuale în clasa multimedia (25%), activităţile în cadrul seminarelor (20%) şi examenul final (30%).

Onestitatea academică
Este stimulat ajutorul reciproc în cadrul seminarelor, activităţilor multimedia şi la efectuarea temelor în cadrul activităţilor individuale. Nu se acceptă plagierea, copierea, utilizarea materialelor din internet, etc. Reţineţi, fiecare temă, activitate sau lucrare prezentată spre evaluare trebuie sa fie una personală.