Chimia metalelor tranzitionale

S.03.O.12   Credite 5

 

Semestrul III
Titular de curs: conferenţiar Eduard Coropceanu, e-mail: [email protected]
Eligibilitatea: masterat specialitatea Chimie
Pre-rechezit: studii universitare de licenţă
Structura:
Curs teoretic – 30 ore (2 ore săptămânal)
Seminar – 15 ore (1 oră săptămînal)
Activităţi individuale ale studentului – 105 ore

Activităţi formative
Masteranzii ascultă un ciclu de lecţii, care sunt urmate de activităţi practice: seminare şi laboratoare, în cadrul cărora se familiarizează cu caracteristica generală a elementelor tranziţionale, proprietăţile fizice, chimice, precum şi domeniile de utilizare ale lor. Procesul de instruire este axat pe strategii formative, care au scopul cultivării calităţilor de analiză logică şi sinteză raţională a informaţiei, dezvoltarea gândirii creative şi productive, găsirea domeniilor de aplicare utilă a cunoştinţelor asimilate, formarea capacităţilor de autoinstruire, acumularea noilor informaţii şi elaborarea noilor idei. Lucrul independent constă în elaborarea unui raport despre un grup de metale tranziţionale şi susţinerea publică a lui.

Conţinutul cursului
Caracteristica generală a elementelor tranziţionale. Configuraţia electronică a atomilor. Dimensiunile atomice şi ionice. Valenţa. Numere de oxidare. Structura cristalină. Reţele metalice. Proprietăţile magnetice. Metode de obţinere a metalelor de tranziţie. Caracteristica, proprietăţile fizice şi chimice ale elementelor blocului d şi f. Proprietăţile utile şi domenii de utilizare ale metalelor de tranziţie şi a compuşilor lor.

Lista surselor bibliografice obligatorii la curs
Brezeanu M., Chisturean E., Antoniu A., Marinescu D., Andruh M. Chimia metalelor. Bucureşti: Ed. Acad. Române. 1990; Marcu Gh. Chimia modernă a elementelor metalice. Bucureşti: Ed. Tehnică. 1993; Gulea A., Berdan I., Noviţchi Gh., Cecal A. Chimia metalelor (prelegeri). Chişinău: CEP USM. 2004; Negoiu D. Тratat de chimie anorganică. Vol.I, II. Bucureşti: Ed. Tehnică. 1972; Iordan A., Palamaru M., Cecal A. Introducere în Chimia Compuşilor de Coordinaţie. Iaşi: Tehnopress. 1997; Grecu  I.,  Neamţu M., Enescu L. Implicaţii biologice şi medicinale ale chimiei anorganice. Iaşi: Junimea. 1982; Macarovici C. Chimie anorganică. Metale. Bucureşti: EDP. 1972; Ария С.М., Семенов И.Н. Краткое пособие по химии переходных элементов. Ленинград: Изд. Лен. Унив. 1972; Филянд М.А., Семенова Е.И. Свойства редких элементов. Москва: Изд. Металлургия. 1964; Уильямс Д. Металлы жизни. Москва: Мир. 1975.

Evaluarea
Activitatea studentului va fi monitorizată la fiecare tip de activitate şi va fi apreciată prin note. La sfârşitul cursului va avea loc examenul final (120 min., scris ), care va include un test complex de întrebări la nivel de cunoaştere, integrare şi aplicare a cunoştinţelor. Nota finală se va constitui din reuşita academică demonstrată la elaborarea eseului şi la lucrările de control (20 %), prezentarea raportului (20 %), aplicaţiile practice în laborator (20 %) şi examenul final (40 %).

Onestitatea academică
Asigurarea calităţii procesului de creştere profesională este bazat pe motivarea personală. Participarea activă şi conştientă la activităţile educaţionale constituie premisa determinantă pentru acumularea cunoştinţelor teoretice şi a deprinderilor practice, de aceea este foarte important ca masterandul să se manifeste activ atât în cadrul orelor, cât şi a activităţilor extracurriculare. Un loc deosebit îl ocupă lucrul independent asupra raportului despre un grup de metale tranziţionale, care finisează cu susţinerea publică a lui, fiind analizat şi evaluat obiectiv de colegi. De aceea, capacităţile comunicative, toleranţa, bunăvoinţa sunt condiţiile de bază, care asigură un dialog eficient, rolul căruia este de a contribui la o însuşire mai profundă a subiectului abordat şi sporirea spiritului de colegialitate şi ajutor reciproc.