Dezvoltarea durabilă

F.01.O.04 Credite 5

Semestrul de toamnă

Titular de curs: conf. univ. Sîrodoev Igor, e-mail: [email protected]

Eligibilitatea: Program de masterat

Pre-rechezit: diplomă de licenţă

Structura:   curs teoretic – 45 ore (3 ore săptămânal)

activităţi individuale ale studentului – 105 ore

Activităţi formative
În cadrul cursului teoretic studenţii se familiarizează cu tematicile principale legate de conceptul de dezvoltare durabilă. Ei fac cunoştinţă cu conceptele de bază din cadrul disciplinei, cu problemele actuale ale implementării conceptului de dezvoltare durabilă. În cadrul seminarelor studenţii participă activ la dezbaterile privind faza practică de analiză a proceselor şi fenomenelor legate de acest concept şi de implementare a strategiilor specifice, analizează diferite aspecte ale acestora, îşi expun punctele de vedere, propun sugestiile privind soluţionarea anumitor probleme. Lucrul individual se bazează pe pregătirea referatelor şi eseelor (5 mii de cuvinte) plecând de la subiectele prezentate la cursul teoretic şi aprofundând anumite aspecte ale acestora, de interes major. Pe parcursul activităţilor atât teoretice, cât şi practice studenţii sunt învăţaţi să identifice chestiunile-cheie ale conceptului de dezvoltare durabilă. Activităţile din cadrul cursului sunt destinate dezvoltării la studenţi a modului de gîndire de sine-stătătoare.

Conţinutul cursului
Cursul include următoarele teme principale: dezvoltarea durabilă: noţiuni introductive; dezvoltare durabilă: noţiuni, principii şi criterii ale durabilităţii; relaţia om-mediu: noţiuni generale; omul şi clima: riscul schimbărilor climatice; creşterea economică, mediu şi dezvoltarea durabilă; dezvoltarea durabilă şi energie; dezvoltarea durabilă şi industrie; dezvoltarea durabilă şi apă; dezvoltarea durabilă a comunităţilor locale; dezvoltarea durabilă a sistemelor teritoriale; dezvoltarea durabilă în Republica Moldova.

Lista surselor bibliografice obligatorii la curs
Atkinson G., Dietz S., Neumayer E., 2007: Handbook of Sustainable Development. Northampton, MA: Edward Elgar; Azapadgic A., Predan S., Clift R., 2004: Sustainable Development in Practice. John Wiley & Sons; Boia L., 2005: Omul şi clima. Bucureşti: Humanitas; Dalal-Clayton B., Bass S., 2002: Sustainable Development Strategies. London: Earthscan; Hilty L.M., Seifert E.K., Treibert E., 2005 (eds.): Information Systems for Sustainable Development. London: Idea Group Publ.; Ianoş I., 2000: Sisteme teritoriale. Bucureşti: Edit. Tehnică; “Moldova 21”, Strategia Naţională pentru Dezvoltare Durabilă. Chişinău, 2000; Agenda 21. UN Conference on Environment and Development. Rio de Janeiro, 3-14 June 1992; Soubbotina T., 2004: Beyond Economic Growth. Washington, D.C.: World Bank

Evaluarea
Activitatea studentului va fi monitorizată la fiecare tip de activitate şi va fi apreciată prin note. La sfârşitul cursului va avea loc examenul final (120 min., scris), care va include un test complex de întrebări la nivel de cunoaştere, integrare şi aplicare a cunoştinţelor. Nota finală se va constitui din reuşita academică demonstrată prin testarea continuă pe parcursul semestrului (30%),  de activităţile individuale (teme, referate, proiecte, studii de caz etc.) (30%) şi examenul final (40%).

Onestitatea academică
Lucrul în cadrul cursului necesită dezvoltarea unui mod de gândire deschis. Vă sugerez să vă formaţi o gândire independentă, care să se bazeze pe nişte argumente solide. Activităţile individuale trebuie să constituie o contribuţie personală, bazată pe sursele bibliografice de valoare. Preluarea ideilor străine trebuie indicată explicit; copierea, plagierea, utilizarea materialelor din Internet nu este acceptabilă.

Va rog să citiţi cu atenţie Codul de Etică şi Regulamentul studentului UnAŞM