Societatea contemporană şi conflictele

02.O.007     Credite 5

 

Semestrul de primăvară 2011-2011
Responsabil de curs:  Dr.conf.  Ana Pascaru, Biroul B 4.
Eligibilitatea: MSc Globalizarea: Istorie, Politici, Culturi Europene.
Pre-rechezit: Studii universitare de licenţă (ciclul I).
Structura: Curs theoretic –45ore (6 ore săptămînal)
                   Activitate individuală a masterandului – 22,5 ore

Activităţi formative
Masteranzii în cadrul cursului Societatea contemporană şi conflictele sînt iniţiaţi asupra dimensiunii realităţii sociale şi conflictului  social, inclusiv în spaţiul Republicii Moldova; similitudinile şi diferenţele în şi dintre societăţi la început de sec.XXI. Cursul Societatea contemporană şi conflictele ţinteşte spre cunoaşterea per ansamblu a mediului socio-organizaţional, se evidenţiază şi specifică motivaţiile şi demotivaţiile acestuia, inclusiv  natura relaţiilor organizaţiilor (instituţiilor) guvernamentale şi cele neguvernamentale în depăşirea stării de conflict în societatea divizată; semnificaţia societăţii civile; comunicarea în mediul comunitar. Abordarea teoretică este susţinută şi de partea practică, facilitîndu-se  formarea de abilităţi şi deprinderi  la masteranzi în operaţionalizarea şi conexiunea cunoştinţelor acumulate cu cele de la cursul Societatea contemporană şi conflictele. Acest lucru este continuat în activitatea individuală în care fiecare masterand elaboreză cîte un proiect  cu caracter societal pe care ulterior îl va susţine în faţa colegilor, la manifestări ştiinţifice, devenind la finalizarea studiilor o componentă a tezei de masterat.

Conţinutul  cursului
Introducere înSocietatea contemporană şi conflictele .Obiectul şi problematica cursului; Constituirea şi evoluţia comunităţilor umane; Semnificaţia sistemului social;Structura societăţii şi provocările sec.XXI;Particularităţile societăţii în curs de formare: cazul celei moldovene; Conflictul-o necesitate în dezvoltarea societăţii; Dimensiunea conflictului; Raportul dintre conflictul social şi conflictul politic; Metode şi tehnici de cercetare a societăţii contemporane şi conflictelor.
Cadrul cursului construit în baza elaborărilor teoretice europene şi pragmatice americane are drept ţintă transformarea cunoştinţelor obţinute la cursul Societatea contemporană şi conflictele în motivaţii pentru beneficiari, operaţionalizându-le cu ajutorul situaţiilor de rol, studiului de caz, etc. Operaţionalizările în cazul dat reprezintă o investiţie şi de viitor. Deoarece obişnuinţele acumulate în dinamică viitorii specialişti le vor fructifica  în diverse activităţi din cercetare şi nu numai. Pentru că, operaţionalizările cu care se familiarizează în cadrul cursului nu înseamnă   teoretizări, ci şi cazuri concrete sau ad-hoc din  instituţiilor de cercetare. Aceasta de fapt nu este altceva decât dinamizarea legăturii dintre teorie, practică, operaţionalizare prin  care se contribuie la formarea de competenţe, la tinerii cu prea puţină practică în domeniul  valorificării eficiente a rezultatelor din cercetare în şi pentru societate.

Referinţe bibliografice: Aron, R., (1997) Introducere în filosofia istoriei,Humanitas, Bucureşti;Badely, Al., (1999) Memoria umană,  Teora, Bucureşti; Barthes, R., (1997) Mitologii, Institutul European, Iaşi; Baudrillard, J., (1996) Strategiile fatale,  Polirom, Bucureşti; Berger P. & Luckman T., (1999) Construirea socială a realităţii,Univers, Bucureşti; Barcoman R. (2002) Aspecte metodologice a implementării tehnicilor de comunicare în activitatea managerială. Chişinău; Boucher, D., Kelly P. (eds)  (1998) Social Justice, Routledge; Codoban, A. (2001) Teoria semnelor şi interpretării. Dacia, Cluj-Napoca; Coleman, J.S. (1990); Foundations of Social Theory. The Belknap Press,                                          Chicago;  Dahrendorff, R. (1996); Conflictul social modern – Eseu despre politica libertăţii”, Humanitas, Bucureşti.

Evaluarea: Elaborarea unui proiect de cercetare şi susţinerea examenului.