Comunicare şi discurs în spaţiul european

01.A.004 Credite 5

Semestrul de toamnă

Responsabil de curs: prof. Victor MORARU, Biroul 333.

Eligibilitatea: MSc Globalizarea: Istorie, Politici, Culturi Europene.

Pre-rechezit: Studii universitare de licenţă (ciclul I).

Structura:    Curs theoretic – 45 ore (3 ore săptămânal)

Activitate individuală a masterandului – 45 ore

Activităţi formative
Masteranzilor le este propus un ciclu de prelegeri, axat pe problematica fenomenului mediatic-comunicaţional în spaţiul european. Obiectivul cursului urmăreşte aprofundarea cunoştinţelor şi formarea unei viziuni sintetizate asupra proceselor de comunicare în societatea contemporană, cu atenţie aparte, acordată rolului comunicării în procesul de construcţie europeană. Un loc aparte în cadrul cursului este rezervat dezvoltării aptitudinilor studenţilor de a aplica teoriile comunicării mediatice la analiza proceselor politico-mediatice actuale.

Conţinutul cursului:
Comunicarea şi construcţia socială a realităţii. Fenomenul mediatizării. Teoriile comunicării mediatice. Sistemul mass-media european. Europa şi spaţiul public: practici comunicaţional-mediatice. Experienţa europeană în comunicarea politică. Particularităţile discursului politic. Specificul limbajului politic şi diplomatic. Discursul politic şi electoral european. Tehnici de analiză a discursului. Modalităţile persuasive. Manipularea prin discurs. Spectacularizarea politicii. Identitatea europeană. Valenţele dialogului intercultural. Destinul limbilor naţionale în context european. Limba engleză versus limbile continentului european. Strategiile de comunicare. Conceptul de comunicare europeană. Strategia de informare şi comunicare pentru integrare europeană a Republicii Moldova. Mesajul european al mass-media din Republica Moldova. Imaginea Republicii Moldova în Occident.

Lista surselor bibliografice obligatorii la curs:
Paul Dobrescu, Alina Bârgăoanu. Mass-media şi societatea. – Bucureşti: Comunicare.ro, 2003; Brian McNair. Introducere în comunicarea politică. – Iaşi: Polirom, 2007; Victor Moraru. Mass-media vs politica. – Chişinău: USM, 2001; Alex Mucchielli. Comunicarea in instituţii şi organizaţii. – Iaşi: Polirom, 2008; Ignacio Ramonet. Tirania comunicării. – Bucureşti: Doina, 2000; Daniela Roventa-Frumuşani. Analiza discursului. Ipoteze şi ipostaze. - Bucureşti: Tritonic, 2004; Tatiana Slama-Cazacu. Stratageme comunicationale si manipularea. – Iaşi: Polirom, 2000.

Evaluarea:
Cursul se încheie cu examen care va include un test complex ce conţine subiecte la nivel de cunoaştere, integrare şi aplicare. Examenul va fi precedat de evaluări curente în baza prezentării referatelor, elaborărilor de texte analitice, de adnotări ale lucrărilor ştiinţifice la specialitate.