Tipologia textului literar englez

S.06.O.040   Credite 4

Semestrul de primavară

Titular de curs: dr., conf.univ. Gabriela Şaganean; biroul 335, e-mail: [email protected]

Responsabil de activităţi multimedia: V. Sîrbu; biroul 327, E-mail: [email protected]

Eligibilitatea: Limba şi literatura română/engleză

Pre-rechezit: Studii preuniversitare de liceu/colegiu

Structura:   curs teoretic – 14 ore (2 ore săptămânal)

practic – 28 (4 ore săptămânal)

activităţi individuale – 78 ore

Activităţi formative. Tipologia textelor se ocupă de identificarea criteriilor pentru clasificarea textelor. În dependenţă de criteriile adoptate există câteva posibilităţi de clasificare a textelor. Această disciplină are ca scop distingerea taxonomiei textelor după criteriul funcţional şi cel de stil. De asemenea, în cadrul acestui curs vor fi formulate repere pentru analiza şi sinteza conţinutului textului la diferite nivele. Activităţile de interpretare a textului, traducere literară şi de formulare a exerciţiilor la text au ca finalitate formarea criticilor literari, a traducătorilor şi profesorilor. 

Conţinutul cursului. Introducere în tipologia textului. Tipologia textelor din punct de vedere funcţional. Eseul. Tipologia textelor conform stilului. Stilul literar. Proză. Textul: secvenţa narativă. Textul: secvenţa argumentativă. Textul: secvenţa descriptivă. Romanul, nuvela. Secvenţe dialogice în cadrul textului. Secvenţe monologice în cadrul textului. Poveşti. Legende. Fabule. Poezie: particularităţi şi tipologie. Analiza critică a poeziei. Particularităţile structurale şi de expresivitate ale sonetului, odei, poemului. Analiza literară a unui sonet şi a odei. Opera dramatică: particularităţi şi tipologie. Fragment analizat.

Lista surselor bibliografice obligatorii la curs:

  1. de Beaugrande R. Introduction to Text Linguistics. http://beaugrande.bizland.com
  2. Duda G. Analiza textului literar. Bucureşti, 2002
  3. Guţu I. Semnul estetic şi dimensiunea nivelurilor sale de interpretare. Chişinău, 2002
  4. Magheru P. Noţiuni de stil şi compoziţie. Cimişlia, 1994
  5. Oxenden C., Latham-Koening C.  New English File. Oxford, 2008
  6. Pânzaru I. Practici ale interpretarii de text. Iaşi, 1999
  7. Plămădeală I. Opera ca text. O introducere în ştiinţa textului. Chişinău, 2002.

Evaluarea
Activitatea studentului va fi monitorizată la fiecare tip de activitate şi va fi apreciată prin note. La sfârşitul cursului va avea loc examenul final (scris), care va include un test complex de întrebări la nivel de cunoaştere, integrare şi aplicare a cunoştinţelor. Nota finală se va constitui din reuşita academică demonstrată la lucrările scrise (40%), activităţile individuale în auditoriu (20%), şi examenul final (40%).
Onestitatea academică
Lucrând în cadrul acestui curs este important de dezvoltat şi de format abilităţi de traducere, redactare şi creare a textelor variate, investind cunoştinţele achiziţionate în procesul învăţării, în scopuri comunicative.

Va rog să citiţi cu atenţie Codul de Etică şi Regulamentul studentului UnAŞM