Lingvistica generală şi comparată

Credite 6

Semestrul de toamnă

Responsabil de curs: Doctor conferenţiar Galina Păduraru

Eligibilitatea: Limba şi literatura română/engleză, Filozofie şi comunicare

Pre-rechezit: Studii preuniversitare de liceu / colegiu

Structura: Curs teoretic – 60 ore ( 4 ore săptămînal)
                Seminar - 30 ore ( 2 ore săptămînal)
                Activitatea individuală a studentului – 90 ore

Activităţi formative
Introducere în lingvistică se impune ca un curs teoretic care ar oferi studenţilor o orientare de principiu în domeniul lingvisticii moderne. Cursul se orientează spre o prezentare generală şi accesibilă a problemelor fundamentale ale teoriei limbii, avînd un caracter propedeutic, în sensul că sînt expuse, în mod succint şi esenţial, în ordinea lor logică şi cronologică, principalele aspecte teoretice şi practice ale fenomenului complex numit limbă. Se face o referire constantă la marii lingvişti, apreciind valoarea şi contribuţia în ştiinţa modernă.
Disciplina va asigura însuşirea unui volum necesar de cunoştinţe ce ţin de teoria limbii cu aplicaţii asupra limbii române şi a altor limbi, va familiariza pe studenţi cu noţiunile lingvistice de bază, contribuind astfel la formarea unei viziuni integre care i-ar ajuta să se orienteze just în probleme de lingvistică, ar facilita audierea celorlalte discipline şi ar contribui la formarea deprinderilor iniţiale de analiză ştiinţifică a faptelor de limbă, la cultivarea spiritului de observaţie, ar lărgi orizontul de cultură generală, în special cultura lor lingvistică, ar forma şi îmbogăţi metalimbajul lingvistic.

Conţinutul cursului
Cursul cuprinde două compartimente : probleme de teorie a limbii şi clasificarea limbilor.
Compartimentul probleme de teorie a limbii reflectă cele mai importante aspecte ale lingvisticii generale: limba – fenomen social, limba şi societatea, distincţia conceptuală dintre limbă şi vorbire, sincronie şi diacronie, limba ca sistem al sistemelor, nivelurile limbii, metode lingvistice ş.a.
Compartimentul clasificarea limbilor include o succintă descriere a principalelor criterii şi metode folosite la compararea limbilor, delimitîndu-se clasificarea genealogică şi  tipologică.

Lista surselor bibliografice:
1. Coşeriu E. Introducere în lingvistică. Cluj , 1995
2. Coşeriu E. Lingvistica din perspectiva spaţială şi antropologică. Chişinău, 1994
3. Coşeriu E. Lingvistica integrală. Bucureşti, 1996
4. Munteanu E. Introducere în lingvistică. Iaşi, 2005.
5. Tratat de lingvistică generală.(coord.Graur Al.). Bucureşti,1972.
6. Vraciu A.Lingvistica generală şi comparată. Bucureşti,1980.
7. Oglindă E.,Cerches G.Lingvistica generală.Compendiu. Chişinău,2008.
8. Bidu-Vrănceanu A. ş.a. Dicţionar general de ştiinţe.Ştiinţe ale limbii. Bucureşti,1997
9. Constantinescu-Dobridor Gh. Dicţionar de termeni lingvistici. Bucureşti, 1998

Evaluarea cunoştinţelor se va efectua în baza testărilor intermediare a activităţilor realizate prin contact direct cu profesorul (40%), a activităţilor prevăzute în cadrul lucrului individual (10%) şi a rezultatelor de la examenul final (50%)

Onestitatea academică
Lucrînd în cadrul acestui curs este important de dezvoltat spiritul de echipă şi de lucru în grup. Vă încurajez să vă ajutaţi reciproc în cadrul seminarelor şi activităţilor multimedia, efectuînd temele în cadrul activităţilor individuale, dar.... r e ţ i n e ţ i... fiecare temă, activitate sau lucrare prezentată spre evaluare trebuie sa fie una personală. Nu se acceptă plagierea, copierea, utilizarea materialelor din internet, etc.

Vă rog să citiţi cu atenţie Codul de Etică şi Regulamentul studentului UnAŞM