Filosofie contemporană

F. 05. 0. 02   Credite 8

Semestrul de primăvară 2011-2012
Responsabil de curs: Andrei Perciun.  Biroul 333.
Eligibilitatea: Studii universitare de licenţă (ciclul I).
Pre-rechezit: Studii BAC.
Structura: Curs teoretic - 60 ore (4 ore pe săptămână)
                   Seminar           - 60 ore ( 4 ore pe săptămână)
                   Activitatea individuală a studentului - 1oră

Activităţi formative Studenţii vor audia un curs de prelegeri care are drept scop formarea unei viziuni asupra principalelor orientări în filosofia contemporană şi  vor dezvolta dexteritatea de a distinge între specificul mai multor şcoli şi curente filosofice. Cursul trasează două paralele metodologice, ce combină problematica cercetării şi demersul istoric al filosofiei contemporane prezentate în fenomenologie, existenţialism, teoria critică, hermeneutică, teoria ştiinţei şi filosofia analitică, structuralismul şi poststructuralismul, postmodernismul.Abordările de ordin conceptual şi metodologic sunt completate cu analiza unor fenomene şi tendinţe ale culturii şi ştiinţei epocii contemporane, cu scopul de a furniza studenţilor instrumente de cercetare şi un ghid pentru a se orienta în diversitatea manifestărilor spirituale din epoca contemporană. Cursul de Filosofie contemporană va fi dezvoltat pe trei nivele majore: formarea şi dezvoltarea capacităţii de analiză, sinteză şi reflecţie prin prezentarea temelor majore; dezvoltarea sistemului valoric al studentului; aplicarea cunoştinţelor obţinute în aprecierea fenomenelor culturale şi sociale actuale. Spectrul de abilităţi profesionale este orientat spre formarea capacităţilor de a analiza texte de filosofie, de a decela problema centrală şi de a o încadra în contextul ideatic al epocii, de a selecta ideile argument şi de a le aprecia valoarea de adevăr şi forţa argumentativă, de a cunoaşte soluţii alternative ale problemei centrale în text, precum şi de a face o evaluare a soluţiei propuse de către autorul textului analizat.
Conţinutul  cursului: Introducere în filosofia contemporană; Fenomenologia ca doctrină şi metodă în concepţia lui Edmund Husserl; Filosofia morală întemeiată fenomenologic – concepţia filosofică a lui Max Scheler; Ontologia fundamentală a lui Martin Heidegger; Filosofiile existenţei – Jean-Paul Sartre şi Maurice Merleau-Ponty; Filosofiile existenţei – Martin Buber şi Emmanuel Levinas; Originile filosofiei analitice - Ludwig Wittgenstein; Cercul de la Viena – Rudolf Carnap; Hermeneutica – Robin George Collingwood, Hans-Georg Gadamer; Teoria critică a Şcolii de la Frankfurt; Structuralismul şi poststructuralismul; Michel Foucault – discursurile puterii; Postmodernismul.
Lista surselor bibliografice obligatorii la curs:  Ciobă, Cătălin, Timp şi temporalitate, Ed. Humanitas, Bucureşti, 2000;Ciomoş, Virgil, Timp şi eternitate, Ed. Paideia, Bucureşti, 1998; Hersch Jean. Mirarea filosofică. Istoria filosofiei europene. Bucureşti: Editura Humanitas, 2010; Hugli Anton, Lubcke Poul, Filosofia în secolul XX, Vol.I-II. Bucureşti: ALL 2008; Marga, Andrei, Reconstrucţia pragmatică a filosofiei, Ed. Polirom: Iaşi, 1998; Saharneanu Eudochia. Orientări antropologice în filosofia secolelor XIX-XX. Chişinău, USM,1999; Ţapoc Vasile. Iniţiere în istoria filosofiei. Chişinău: USM, 2002;

Evaluarea:
Cursul finalizează cu examen care va include un test complex ce conţine subiecte la nivel de cunoaştere, integrare şi aplicare. Examenul va fi precedat de susţinerea unui referat consacrat celor mai actuale probleme ale construcţiei europene.