Filogenie moleculară

S.02.O.06 Credite 10

Semestrul de primăvară

Titular de curs: doctor, conferenţiar universitar Liliana Cepoi, biroul 317 IMB, AŞM,
E-mail: [email protected]

Eligibilitatea: program de masterat Biologie Moleculară, Ştiinţe ale Mediului (la solicitare).

Pre-rechezit: studii universitare de licenţă Ştiinţe ale naturii.

Structura:    curs teoretic - 60 ore (4 ore săptămânal)

seminar - 30 (2 ore săptămânal)

activităţi individuale - 210 ore

Activităţi formative
Cursul include informaţii privind istoria dezvoltării sistematicii şi a sistemelor de clasificare biologică, metodele sistematicii şi Codul Internaţional al Nomenclaturii Filogenetice. Studenţii vor studia diversitatea organismelor, cauzele acestei diversităţi şi căile apariţiei ei. Vor cerceta filogenia şi taxonomia care se exprimă prin clasificarea biologică. Şi vor determina legăturile evoluţioniste dintre diferite grupe de organisme. Astfel se va face o retrospectivă în sistemul ierarhic de aranjare a organismelor de la simplu la compus, în cadrul căruia se oferă un nume şi o poziţie concretă fiecărui organism.

Conţinutul cursului
Introducere în sistematică şi filogenie. Clasificarea biologică. Istoric. Clasificarea biologică. Categorii taxonomice. Metodele sistematicii. Reguli formale în taxonomie. Mecanisme de coordonare şi integrare în lumea vie. Filogenia sistemului nervos. Mecanisme de coordonare şi integrare în lumea vie. Reglare umorală. Evoluţia sistemelor de recepţie în lumea vie. Mişcarea şi locomoţia în lumea vie. Evoluţia structurilor şi sistemelor de locomoţie şi susţinere. Circulaţia substanţelor în lumea vie. Respiraţia în lumea vie. Evoluţia structurilor şi sistemelor. Nutriţia în lumea vie. Evoluţia structurilor sistemelor digestive. Excreţia în lumea vie. Evoluţia structurilor şi sistemelor de excreţie.

Lista surselor bibliografice obligatorii la curs
Wiley E. O. (1981) Phylogenetics:The Theory and Practice of Phylogenetic Systematics. New York: Wiley Interscience; Беклемишев В.Н. Методология систематики. - М. KMK.; Rieppel, O. (2006). The PhyloCode: a critical discussion of its theoretical foundation. Cladistics 22 (2): 186–197.; Sereno, P. C. (1999). Definitions in phylogenetic taxonomy: critique and rationale. Syst. Biol. 48 (2): 329–351; Sereno, P. C. (2005). The logical basis of phylogenetic taxonomy. Syst. Biol. 54: 595–619.

Evaluarea
Activitatea studentului va fi monitorizată la fiecare tip de activitate şi va fi apreciată prin note. La sfârşitul cursului va avea loc examenul final (180 min., scris ), care va include un test complex de întrebări la nivel de cunoaştere, integrare şi aplicare a cunoştinţelor. Nota finală se va constitui din reuşita academică demonstrată la elaborarea eseului şi la lucrările de control (25%), activităţile individuale în clasa multimedia (25%), aplicaţiile practice în laborator (20%) şi examenul final (30%).

Onestitatea academică
Studenţii sunt încurajaţi să lucreze în echipă, să se ajute reciproc în cadrul seminarelor şi activităţilor multimedia, efectuând temele în cadrul activităţilor individuale, însă fiecare temă, activitate sau lucrare prezentată spre evaluare trebuie sa fie una personală.