Imunologie

F.06.O.041  Credite 4

Semestrul de primăvară

Titular de curs: doctor, conferenţiar universitar  Liubov Coreţchi, e-mail: [email protected];
Eligibilitatea: pentru studenţii de la specialităţile Biologie Moleculară şi la solicitare pentru studenţii de la specialitatea Biologie.
Pre-rechezit: studii liceale.
Structura:curs teoretic - 28 ore (2 ore săptămânal);
laborator - 14 ore (1 ore săptămânal);
activităţi individuale ale studentului - 78 ore.
Activităţi formative
Pe parcursul cursului de Imunologie studenţii ascultă un ciclu de lecţii de sinteză, care reflectă noţiuni de imunitate, tipurile de imunitate/rezistenţă, receptivitate, patogeni, interacţiunea patogen x plantă gazdă x mediu ambiental, forme specializate, rase, metode de ameliorare a formelor rezistente la factori biotici şi abiotici, contribuind la formarea unei viziuni integre asupra acestora. Pe parcursul lecţiilor, dar în special la seminare, studenţii însuşesc metode de laborator de testare a rezistenţei/sensibilităţii genotipurilor de culturi agricole la fitopatogeni, sânt invitaţi să examineze la microscop ţesuturi de plante atacate de fitopatogeni, cât şi culturile pure ale acestora crescute pe medii sintetice.  

Conţinutul cursului
Imunologia în sistemul disciplinelor  biologice şi sarcinile ei. Tipurile de imunitate la genomul vegetal şi uman. Bazele genetice ale diversităţii anticorpilor. Imunitatea celulară. Genotiparea HLA ADN. Tipurile de parazitism ale microorganismelor. Mecanismele de patogenitate. Procesul patologic. Mecanismele de protecţie contra infecţiilor micotice, virotice şi bacteriene. Variabilitatea fitopatogenilor. Rasele fiziologice. Mecanismele variabilităţii fungilor (hibridarea sexuală, mutaţiile, heterocarioza, parasexualitatea) bacteriilor (mutaţiile, transformaţia, transducţia) şi virusurilor. Selectarea genotipurilor rezistente la fitopatogeni. Epifitotiile şi rezistenţa la boli. Soiurile convergente. Rezistenţa poligenă. Toleranţa. Metode de creare a soiurilor rezistente. Hibridarea.  Metode de evaluare a rezistenţei generale şi specifice. Rolul fondului artificial de infecţie şi a metodelor de evaluare a expresiei genelor de rezistenţă la stres biotic. Rolul metodei de încrucişare recurentă în analiza determinismului genetic al caracterului de rezistenţă şi utilizarea backrosării multiple în ameliorarea genotipurilor imune/rezistente.
Lista surselor bibliografice obligatorii la curs
Coreţchi L., Lupaşcu G.  Soia, fuzarioza şi factorii ecologici.- Ch.: Ştiinţa, 1991, 133 p.; Barbacar N. ş.a. Studiul molecular a genomului plantelor de cultura (porumb, tomate, soia, grâu) prin intermediul strategiei SCAR. Lucrarile şt. ale Simp. III al Soc. de Fiziologie si Biochimie vegetala a RM, Chisinau, 2004, p.32-40; Попкова К.В. Учение об иммунитете растений, М.: Колос, 1979, 272с.; Попкова К.В. Практикум по иммунитету растений, М.: Колос, 1984, 176с.; Генетические основы устойчивости растений к болезням. Научные труды ВАСХНИЛ. Ред. Коллегия Ю.Т. Дьяков, А.А.Кузьмичев, М.М.Левитин.-Ленинград.: Колос,  1977.; Рубин Б.А., Арциховская Е.В. Биохимия и физиология иммунитета растений, М.: Высшая школа, 1968; Лупашку Г.А. Иммуногенетические основы устойчивости культуры тритикале к фузариозу, Chişinău, 1999; Ван дер Планк Я. Генетические и молекулярные основы патогенеза у растений, М.: Мир, 1981, 236с.; Дорожкин Н.А., Бельская С.И., Волуевич Е.А. и др. Проблеиы иммунитета с/x растений к болезням, М.: Наука и техника, 1988, 247 с.
Evaluarea                                                                                                                                                                 Activitatea studentului va fi monitorizată la fiecare tip de activitate şi va fi apreciată prin note. La sfârşitul cursului va avea loc examenul final (180 min., scris ), care va include un test complex de întrebări la nivel de cunoaştere, integrare şi aplicare a cunoştinţelor. Nota finală se va constitui din reuşita academică demonstrată la elaborarea eseului şi la lucrările de control (25%), activităţile individuale în clasa multimedia (25%), aplicaţiile practice în laborator (20%) şi examenul final (30%).
Onestitatea academică 
Lucrând în cadrul acestui curs este important de dezvoltat spiritul de echipă şi de lucru în grup. Vă încurajez să vă ajutaţi reciproc în cadrul seminarelor şi activităţilor multimedia, efectuând temele în cadrul activităţilor individuale, dar reţineţi, fiecare temă, activitate sau lucrare prezentată spre evaluare trebuie sa fie una personală. Nu se acceptă plagierea, copierea, utilizarea materialelor din internet, etc.