Tehnici de comunicare scrisă şi orală

Credite 4

Semestrul de toamnă

Responsabil de curs: Doctor conferenţiar Galina Păduraru.

Eligibilitatea: Limbi şi Literaturi, Filozofie şi comunicare, Ştiinţe ale naturii, Ecologie şi geografie, Matematică

Pre-rechezit: Studii preuniversitare de liceu / colegiu.

Structura: Curs teoretic – 30 ore ( 2 ore săptămînal)
                Seminar - 30 ore ( 2 ore săptămînal)
                Activitatea individuală a studentului – 60 ore

Activităţi formative
Tehnici de comunicare scrisă şi orală are în vedere, în primul rînd, comunicarea ştiinţifică, care implică cunoaşterea unor norme privind tehnica cercetării, a elaborării şi redactării unui text ştiinţific. Redactarea corectă a comunicărilor ştiinţifice prezintă o importanţă deosebită, pentru că constituie principala cale de comunicare între oamenii de ştiinţă, cercetători, specialişti. Disciplina respectivă se impune ca un curs care ar oferi o orientare în metodologia cercetării şi familiarizarea studenţilor cu standardele pe care le implică redactarea unui text ştiinţific. Cursul va asigura însuşirea unui volum necesar de cunoştinţe aplicate în elaborarea şi redactarea diverselor tipuri de texte ştiinţifice: unei comunicări ştiinţifice, unui articol şi a tezei de licenţă. Deprinderea scrisului ştiinţific trebuie începută în anii de studii universitare.

Conţinutul cursului
Redactarea textului ştiinţific trebuie să se facă în conformitate cu anumite principii, norme, recomandări acceptate pe plan naţional şi internaţional. Cursul va cuprinde două compartimente: redactarea textului ştiinţific scris şi comunicarea ştiinţifică orală. Redactarea textului scris include o prezentare succintă a celor mai importante aspecte ale elaborării unui text stiinţific: tipuri de texte ştiinţifice; particularităţile textului ştiinţific; cercetarea materialului; structura, aparatul critic al unei lucrări ştiinţifice ş.a. Comunicarea orală de asemena se desfăşoară în cadrul unor norme, respectarea cărora asigură înţelegerea eficientă: normele de logică, normele de etică, aspectele psihologice ş.a.

Lista surselor bibliografice:
1. Gherghel N. Cum să scriem un articol ştiinţific.Bucureşti , 1996;
2. Rad I. Cum se scrie un text ştiinţific. Cluj, 2008
3. Voiculescu M. Scrisul medical ca tehnică şi artă. Bucureşti, 1987
4. Vulpe M. Ghidul cercetăorului umanist. Introducere în cercetarea ştiinţifică şi redactarea ştiinţifică. Cluj, 2002.
5. Palii A .Cultura comunicării. Chişinău, 2005

Evaluarea: Organizarea conferinţei ştiinţifice cu prezentarea comunicării – 60%.
Examenul va consta într-o probă aplicativa din prezentarea (cu minimum o saptamâna înainte de data fixată) a unui portofoliu care va conţine: a) bibliografia iniţială a temei de cercetare aleasă; b) mostre de fişe de lectură (minimum 3 unităţi bibliografice parcurse); c) o listă bibliografică cu lucrări (volume, reviste, articole, studii etc.) aparute în ultimii 5 ani, în sfera de interes a studentului d) planul-sumar al proiectului de cercetare personală; e) un articol original sau recenzia, rezumatul unei lucrări (max. 1000 de cuvinte) – 40%

Onestitatea academică
Lucrînd în cadrul acestui curs este important de dezvoltat spiritul de echipă şi de lucru în grup. Vă încurajez să vă ajutaţi reciproc în cadrul seminarelor şi activităţilor multimedia, efectuînd temele în cadrul activităţilor individuale, dar.... r e ţ i n e ţ i ... fiecare temă, activitate sau lucrare prezentată spre evaluare trebuie sa fie una personală. Nu se acceptă plagierea, copierea, utilizarea materialelor din internet, etc. Vă rog să citiţi cu atenţie Codul de Etică şi Regulamentul studentului UnAŞM.