Semiotica literară

S.05.O.034   Credite 6

 

Semestrul de toamnă
Responsabil de curs: cercetător superior, dr. Nina Corcinschi
Responsabil de activităţi multimedia: V. Sîrbu, Biroul 327, E-mail: [email protected]
Web Page: http://www.edu.asm.md
Eligibilitatea: Limba şi literatura română/engleză
Pre-rechezit: Studii preuniversitare de liceu/colegiu
Structura: Prelegeri - 15 ore ( 2 ore săptămînal)
                 Seminar - 15 ore ( 2 ore săptămînal)
                 Activitatea individuală a studentului – 45 ore.

Activităţi formative
Cursul are drept scop familiarizarea studenţilor cu cele mai importante probleme ale abordării  literaturii din perspectivă semiotică  şi dezvoltarea unor abilităţi de analiză a textului literar prin această grilă. Va fi studiat raportul semioticii cu structuralismul şi hermeneutica. Cursul prezintă noţiunile de bază ale semioticii literare, şcoli şi teoreticieni literari. Finalitatea primordială a cursului este dezvoltarea abilităţii de abordare complexă a textului, ca o lume ce semnifică neîncetat. Se va urmări însuşirea instrumentarului teoretic de identificare în textele literare a semnelor reprezentative şi a nivelelor de semnificare.

Conţinutul cursului  
Obiectul disciplinei. Hermeneutica termenului. Interpretări ale semioticii. Ferdinand de Saussure şi modelul diadic al semnului. De la structuralism la semiotică. Charles Sanders Peirce şi modelul triadic al semnului. Şcoala de la Praga. Roman Iakobson: (de/re) construcţia sensului. Aurel Codoban: semne şi sisteme semnificante. Modelul Grupului μ: metasememele. Abordarea semiotică a metaforei. Metabolele logice. Metalogismele formate prin adjoncţiune, suprimare, permutarea. Metataxele. Sintaxa poetică. Metaplasmele. Expresivitatea fonică: de la semnificant spre semnificat. Semnul narativ. Modelul J. Lintveld şi Umberto Eco.
Lista surselor bibliografice

  1. Eco U. O teorie a semioticii. Bucureşti, 2003
  2. Grupul m. Retorica generală. Bucureşti, 1974
  3. Parpală E. Introducere în stilistică. Craiova, 2005
  4. Rovenţa-Frumuşani D. Semiotica, societate, cultură. Iaşi, 2001
  5. Sebeok Thomas A. Semnele: o introducere în semiotică. Bucureşti, 2002.

Evaluarea
Evaluarea cunoştinţelor se va efectua în baza testărilor intermediare a activităţilor realizate prin contact direct cu profesorul (40%), a activităţilor prevăzute în cadrul lucrului individual (20%) şi a rezultatelor de la examenul final (40%).
Onestitatea academică
Studenţii vor manifesta spirit de colegialitate, onestitate, urmând Codul de Etică şi Regulamentul studentului UnAŞM, vor folosi cu discernământ sursele recomandate, evitând plagiatul şi denaturarea conţinutului acestora.

Vă rog să citiţi cu atenţie Codul de Etică şi Regulamentul studentului UnAŞM.