Logica şi teoria argumentării

F.02.O.009 Credite 4

Semestrul de primăvară

Responsabil de curs: Dr. Rodica Ciobanu, Biroul 2
Responsabil de seminar: Dr. Rodica Ciobanu, Biroul 2.

Eligibilitatea: Studii universitare de licenţă (ciclul I). Filosofie și comunicare.

Pre-rechezit: Studii BAC.

Structura:    Curs teoretic – 30 ore (2 ore săptămînal)

Seminar - 30 ore ( 2 ore săptămînal)

Activitate individuală a studentului – 30 ore

Activităţi formative
Cursul de Logică şi teoria argumentării este elaborat pentru studenţii anului I, specialitatea Filosofie şi comunicare.Acest curs are scopul de a aborda argumentarea într-o manieră care menţine elementele esenţiale ale teoriei şi practicii aşa cum există ele în dezbaterea competiţională, adaptîndu-le astfel încît să răspundă nevoilor studenţilor. Prin acest curs ţinem să aferim o abordare practică a noţiunilor de gîndire analitică pentru studenţii aflaţi la începuturile cunoaşterii acestui domeniu. Cursul în cauză propune o perspectivă teoretică asupra naturii argumentării în societatea contemporană, o examinare a principiilor morale ale argumentării ca formă de cunoaştere, precum şi o abordare exhaustivă a moţiunilor privite drept contexte pentru argumentare.

Conţinutul cursului:
Obiectul de studiu al Logicii şi teoriei argumentării. Formele gîndirii logice. Raţionalitatea şi tipurile ei. Raţionalitate şi comunicare. Raţionalitate şi argumentare. Logica discursului. Definirea argumentării. Standarde etice pentru argumentare. Domenii ale argumentării. Natura moţiunilor. Modele argumentative. Metode de demonstrare a argumentelor. Metode de demonstrare logică. Sofismele de raţionament. Metode de dezbatere a moţiunilor. Prezentarea argumentelor în faţa publicului.

Lista surselor bibliografice obligatorii la curs:
K. C. Rybacki, D. J. Rybaki, O introducere în arta argumentării. Polirom 2004; Al. Valeriu, Logica. Garamond 2001; A. Marga, Raţionalitate comunicare argumentare. Ed.Dacia, 1991; G.Commarmond, A. Exiga, Arta de a comunica şi de a convinge. Ed. Polirom, 2003; Ch. U. Larson, Persuasiunea, receptare şi responsabilitate. Ed. Polirom, 2003; Şt. Pruteanu, Manual de comunicare şi negociere în afaceri. Ed. Polirom, 2000, vol. 1-2; Discursuri şi pledoarii celebre. Ed. Didactică şi pedagogică, 1995.

Evaluarea:
La sfârşitul cursului va avea loc examenul final care va include un test complex de subiecte la nivel de cunoaştere, integrare şi aplicare a cunoştinţelor. Nota finală se va constitui din reuşita academică pe parcursul semestrului prin elaborarea de eseuri şi scrierea lucrărilor de control (30%), activităţile individuale (30 %) şi examenul final (40%).