Istoria filosofiei (epoca antică)

F.01.0.002  Credite 10

Semestrul de toamnă

Responsabil de curs: Profesor Gheorghe Bobână, Biroul B 333.
Responsabil de seminar: Profesor Gheorghe Bobână, Biroul B 333.

Eligibilitatea: Studii universitare de licenţă (ciclul I).

Pre-rechezit: Studii BAC.

Structura:    Curs theoretic – 60 ore(4 ore săptămânal)

Seminar - 30 ore ( 2 ore săptămânal)

Activitate individuală a studentului – 45 ore

Activităţi formative
Studenții vor audia un curs de prelegeri care are drept scop formarea unei viziuni integre asupra procesului de afirmare și consolidare a diferitor școli și curente filosofice în epoca antică pe parcursul unui mileniu. În timpul prelegerilor studenții vor trebui să identifice problemele și ideile centrale care au dominat gândirea filosofică din diferite țări în epoca antică. Pe parcursul seminarelor studenții vor elabora eseuri, vor participa la discuții asupra diferitor concepte, doctrine și orientări filosofice din epoca antică.

Conţinutul cursului
Gândirea filosofică sumero-akkadiană. Gândirea filosofică ăn Egiptul antic. Spiritualitatea persană. Spiritualitatea ebraică. Gândirea filosofică în China antică. Gândirea filosofică în India antică. Gândirea filosofică în Grecia antică din perioada preclasică. Gândirea filosofică în Grecia antică din perioada clasică. Gândirea filosofică șn Grecia antică în perioada elenistică. Gândirea filosofică în Roma antică. Gândirea filosofică în perioada antichității târzii.

Lista surselor bibliografice obligatorii la curs:
Ţapoc V., Inițiere în istoria filosofiei. Centrul editorial USM, Chișinău, 2002; Cazan Gh.Al. Introducere în filosofie. I. Filosofia antică. Editura ”Proarcadia”, București, 1994; Graf Alain. Marile curente ale filosofiei antice. Editura Institutul european, Iași, 1997; Gontier Thierry. Marile opere ale filosofiei antice. Editura Institutul european, Iași, 1999; Kaltenmark Max. Filosofia chineză. Editura Humanitas, Bucureşti, 1995; Filliozat Jean. Filosofiile Indiei. Editura Humanitas, București, 1993; Deshayes Jean. Civilizaţiile vechiului Orient. Vol.1-3. Editura Meridiane, Bucureşti, 1976.

Evaluarea:
Cunoștințele studentului vor fi evaluate și apreciate prin note la fiecare temă. La sfârșitul cursului va avea loc examenul final care va include un test complex de subiecte la nivel de cunoaștere, integrare și aplicare a cunoștințelor. Nota finală se va constitui din reușita academică pe parcursul semestrului prin elaborarea de eseuri și scrierea lucrărilor de control (30%), activitățile individuale (30 %) și examenul final (40%).