Sociologia comunicării

S.03.O.017 Credite 4

Semestrul de toamnă

Responsabil de curs: Dr. Rodica Ciobanu, Biroul 340
Responsabil de seminar: Dr. Rodica Ciobanu, Biroul 333, 334.

Eligibilitatea: Studii universitare de licenţă (ciclul I).

Pre-rechezit: Studii BAC.

Structura:    Curs teoretic – 30 ore

Seminar - 30 ore ( 2 ore săptămînal)

Activitate individuală a studentului – 9 ore.

Activităţi formative
Studenţii vor ascultă un ciclu de lecţii asupra problemelor de sociologia comunicării, apoi cunoştinţele teoretice vor fi aplicate în activitatea practică la seminare, pentru ca ulterior să se reuşească extinderea cunoştinţelor însuşite şi la cadrul social. Cunoştinţele acumulate pe parcursul semestrului vor familiariza viitorii specialişti cu specificul problemelor de sociologia comunicării, cu formele şi metodele opiniei publice, coraportul între mass media si imaginea etc. Cursul se imparte in doua sectiuni: Sectiunea I ofera un cadru teoretic si metodologic de intelegere, explicare si analiza a comunicării raportate fenomenului de opinie publică. Sectiunea a II-a abordează procesul comunicării de masă din perspectivă sociologică, punînd în relaţie mass-media cu fenomenele ce au loc la nivelul receptorului şi cu opinia publică.

Conţinutul cursului
Obiectul de studiu al sociologiei comunicării. Perspectiva sociologică asupra comunicării. Teorii şi curente fundamentale în studiul sociologic al comunicării. Comunicare şi opinie publică. Esenţa opiniei publice. Opinii şi atitudini sociale. Formarea şi exprimarea opiniei publice. Metode şi tehnici de investigare a opiniei publice. Sociologia comunicării de masă. Funcţiile mass media. Efectele comunicării de masă. Audienţa media. Propaganda, persuasiunea, publicitatea ca forme de comunicare.

Lista surselor bibliografice obligatorii la curs: Aurelian Bondrea, Sociologia opiniei publice şi a mass media, Ed. Fundatiei Romania de Maine, Bucuresti, 1997; Septimiu Chelcea, Sociologia opiniei publice, Facultatea
de Comunicare si Relatii Publice „David Ogilvy”-SNSPA, Bucuresti, 2000; Ion Dragan, Opinia publica, comunicarea de masă şi propaganda, Ed. Stiintifica si enciclopedica, Bucuresti, 1980; Ioan Dragan, Paradigme ale comunicarii de masa, Casa de Editura si Presa „Sansa” SRL, Bucuresti, 1996 ; Jean Noel Kapferer, Caile persuasiunii - Modul de
influentare a comportamentelor prin comunicare si publicitate, Editura INI, Bucuresti; Valentina Marinescu Introducere în teoria comunicării. Ed. Tritonic, Bucureşti, 2003.

Evaluarea:
Evaluarea cunostintelor studenţilor se va face prin examenul final, desfasurat in scris, pe baza materiei insuşite la curs, a tematicii seminarelor şi a sintezei bibliografiei obligatorii. La sfârşitul cursului va avea loc examenul final care va include un test complex de subiecte la nivel de cunoaştere, integrare şi aplicare a cunoştinţelor. Nota finală se va constitui din reuşita academică pe parcursul semestrului prin elaborarea de eseuri şi scrierea lucrărilor de control (30%), activităţile individuale (30 %) şi examenul final (40%).