Literatura universală și comparată

F.03.O.020 Credite 4

Semestrul de toamnă

Responsabil de curs: Doctor conferenţiar Ana Bantoş

Eligibilitatea: Limba şi literatura română/engleză, Filozofie şi comunicare

Pre-rechezit: Studii preuniversitare de liceu / colegiu

Structura:    Curs teoretic – 30 ore ( 2 ore săptămînal)

Seminar - 30 ore ( 2 ore săptămînal)

Activitatea individuală a studentului – 60 ore

Activităţi formative
Literatura universală şi comparată se impune ca un curs teoretic şi practic care oferă studenţilor posibilitatea de orientare în domeniul valorilor literare universale. Cursul este conceput drept o prezentare generală şi accesibilă a problemelor fundamentale ale literaturii universale şi comparate, în mod succint şi esenţial, în ordinea lor logică şi în perspectivă istorico-literară. Accentul se pune pe criteriile şi principiile  literaturii comparate şi ale comparativismului. Se face referire constantă la principiul valoric al literaturii universale şi comparate, valorile literare fiind reperate în contextul afirmării lor, precum şi al investigaţiilor de ultimă oră intreprinse în domeniu. De asemenea, se ţine cont de necesitatea interpretării literaturii depăşind aservirea ideologică, imperativ impus de cercetarea posttotalitară. Disciplina va asigura însuşirea unui volum necesar de cunoştinţe ce ţin de aspectele teoretice care să poată fi aplicate în analizele concrete ale fenomenelor şi ale operelor artistice. Îi va familiariza pe studenţi cu noţiunile literare de bază, contribuind astfel la formarea unei viziuni integre care i-ar ajuta să se orienteze just în probleme de istoria literaturii universale, a literaturii comparate, inclusiv  în corelaţie cu istoria mentalităţilor.

Conţinutul cursului
Compartimentul Literatură universală include aprofundarea cunoaşterii celor mai importante fenomene, curente, opere literare, autori din secolul al XX - lea: Modernismul ca expresie a crizei umanităţii. Tradiţionalism - modernism – avangardism. Tendinţe şi fenomene în poezia secolului al XX-lea. Fenomene inovatoare: “depersonalizarea” în concepţia lui T. S. Eliot. “Poezia pură”, P. Valery. “Spiritul nou în poezie”. G. Apollinaire. Romantismul modern: S. Esenin. F. Garcia Lorca. Direcţii şi fenomene în proza secolului al XX-lea. Tipologia romanului.  Romanul formulelor tradiţionale (R. Martin du Gard, Galsworthy, Th. Mann). “Fluxul memoriei” (J. Joyce). “Memoria involuntară” (M. Proust). Viziunea abisală a existenţei (F. Kafka, A. Camus, A. Malraux, J. .P. Sartre). Existenţialismul (J. P. Sartre, A. Camus). Teatrul absurd (E. Ionesco, S. Beckett). Noul roman francez (A.Robbe-Grillet). Aspecte ale postmodernismului (U. Eco). Compartimentul Literatură comparată reflectă istoricul disciplinei, criteriile şi principiilor de analiză comparativistă a diferitor fenomene literare. Romantismul şi Expresionismul: puncte de tangenţă şi delimitări. Interferferenţe avangardiste în literatura secolului al XX-lea. Influenţe ale literaturii universale în creaţia lui M. Eminescu, L. Blaga ş. a.

Lista surselor bibliografice
1. Ciorănescu Al. Principii de literatură comparată. Bucureşti, 1997
2. Dima Al. Conceptul de literatură universală şi comparată. Bucureşti, 1967.
3. Grigorescu D. Introducere în literatura comparată. Bucureşti, 1997.
4. Istoria şi teoria comparatismului în România. Bucureşti, 1972.
5. Marino A.Comparatism si teoria literaturii. Iasi, 1998.
6. Pageaux D.-H. Literatura generală şi literatura comparată. Iaşi, 2000.
7. Vianu T. Studii de literatură universală şi comparată. Bucureşti, 1963.
8. Voia V. Aspecte ale comparatismului românesc. Cluj-Napoca, 2002.
9. Soare Cl. Ghidul avangardei europene. Bucureşti, 2004.

Evaluarea cunoştinţelor
Se va efectua în baza testărilor intermediare a activităţilor realizate prin contact direct cu profesorul (40%), a activităţilor prevăzute în cadrul lucrului individual (20%) şi a rezultatelor de la examenul final (40%).

Onestitatea academică
Lucrînd în cadrul acestui curs este important de dezvoltat spiritul de echipă şi de lucru în grup. Vă încurajez să vă ajutaţi reciproc în cadrul seminarelor, activităţilor multimedia, dar.... r e ţ i n e ţ i... fiecare temă, activitate sau lucrare prezentată spre evaluare trebuie sa fie una personală. Nu se acceptă plagierea, copierea, utilizarea materialelor din internet, etc.