Interpretarea literar-estetică a textului

S.05.O.038   Credite 4

 

Semestrul de toamnă
Responsabil de curs: cercetător superior, dr. Nina Corcinschi
Responsabil de activităţi multimedia: V. Sîrbu, Biroul 327, E-mail: [email protected]
Web Page: http://www.edu.asm.md
Eligibilitatea: Limba şi literatura română/engleză
Pre-rechezit: Studii preuniversitare de liceu/colegiu
Structura: Prelegeri - 15 ore ( 2 ore săptămâna pară)
                 Seminar - 15 ore ( 2 ore săptămâna impară)
                 Activitatea individuală a studentului – 30 ore

Activităţi formative
Cursul urmăreşte familiarizarea studenţilor cu cele mai importante grile de abordare a textului literar, acordându-se prioritate analizei naratologice. Se prezintă noţiunile de bază ale naratologiei, şcoli, curente şi teoreticieni literari. Finalitatea cursului prevede formarea aptitudinii de abordare a textul literar din mai multe perspective. De asemenea, se intenţionează cultivarea abilităţilor de analiză naratologică a textului literar, insistându-se pe figurile narative de timp, mod şi aspect, pe nivelele narative (extradiegetic şi intradiegetic) şi pe relaţiile naratorului cu faptele povestite.

Conţinutul cursului  
Conceptele operei literare. Perspective de interpretare. Perspectiva mitologic-arhetipală. Perspectiva psihologică şi psihanalitică. Perspectiva stilistică. Perspectiva naratologică. Raportul autor-narator-personaj. Romanul doric, ionic, corintic (Nicolae Manolescu). Fabula şi subiectul artistic. Strategii şi tehnici narative. Tehnici narative de timp, mod şi aspect. Nivelul extradiegetic şi nivelul intradiegetic. Perspectiva narativă homodiegetică şi heterodiegetică (I. Lintveld).
Lista surselor bibliografice

  1. Cornea P. Introducere în teoria literaturii. Bucureşti, 1988
  2. Poetică şi stilistică. Orientări moderne. Bucureşti, 1972
  3. Lintvelt J. Punctul de vedere. Încercare de tipologie narativă. Bucureşti, 1994
  4. Manolescu N. Arca lui Noe (vol. I-III). Bucureşti, 1983
  5. Marino A. Hermeniutica ideii de literatură. Cluj, 1987
  6. Plett H. Ştiinţa textului şi analiza de text. Bucureşti, 1983.

Evaluarea
Evaluarea cunoştinţelor se va efectua în baza testărilor intermediare a activităţilor realizate prin contact direct cu profesorul (40%), a activităţilor prevăzute în cadrul lucrului individual (20%) şi a rezultatelor de la examenul final (40%).

Onestitatea academică
Studenţii vor manifesta spirit de colegialitate, onestitate, urmând Codul de Etică şi Regulamentul studentului UnAŞM, vor folosi cu discernământ sursele recomandate, evitând plagiatul şi denaturarea conţinutului acestora.

Vă rog să citiţi cu atenţie Codul de Etică şi Regulamentul studentului UnAŞM.