Sanocreatologie

S.03.A.11 Credite 5

Semestrul de toamnă

Titular de curs: academician, dr.hab. prof. univ. Teodor Furdui, biroul  234 IFS, AŞM,
E-mail: [email protected];

Responsabil de activităţi practice: dr. conf. Valentina Ciochină, Biroul   121 IFS, AŞM,
E-mail: [email protected]

Eligibilitatea: program de masterat Biologie, Biologie Moleculară, Ştiinţe ale Mediului (la solicitare).

Pre-rechezit: studii universitare de licenţă Ştiinţe ale naturii.

Structura:    curs teoretic – 31 ore (4 ore săptămânal)

laborator - 14 ore (2 ore săptămânal)

activităţi individuale ale studentului - 105 ore

Activităţi formative
Cursul reprezintă un ciclu de lecţii de sinteză  privind postulatele, principiile şi metodele de baza ale sanocreatologiei. Studenţii vor analiza rolul eredităţii, homeostaziei, stresului, adaptării şi evoluţiei în formarea şi manifestarea sănătăţii, astfel formându-şi o viziune integră  generalizată. Pe parcursul lecţiilor şi la seminare vor evidenţia factorii de risc ai dereglării sănătăţii şi dezvoltării maladiilor ceea ce facilitează elaborarea  anumitor modele - reper în crearea modusului sanogen de viaţă. Investigaţiile individuale ale anumitor funcţii în aspect evolutiv şi în dependenţă de diverse condiţii de viaţă precum şi ale procedeelor de menţinere dirijată a sănătăţii vor fi expuse într-o lucrare scrisă sub formă de eseu.

Conţinutul cursului  
Premizele fondării sanocreatologiei. Analiza definiţilor fenomenului sănătate – punctul de reper al sanocreatologiei. Gametogeneza ca etapă iniţială şi fecundarea ca etapă de finisare a primordiului mecanismelor genetice ale sănătăţii şi factorii cu impact negativ. Inductorii ca factori de diferenţiere a celulelor, ţesuturilor şi organelor. Perioadele critice în dezvoltarea intrauterină şi postnatală a organismului uman. Unitatea elementară structural-funcţională a proceselor fiziologice şi mecanismele de reglare a acestora în diverse condiţii de viaţă şi procedeele de menţinere a sănătăţii.

Lista surselor bibliografice obligatorii la curs 
Teodor Furdui, M.Ştemberg, Valentina Ciochină ş.a. Perioadele vulnerabile în dezvoltarea fătului, factorii nocivi şi măsurile de profilaxie a consecinţelor influenţei lor. Chişinău. 2005. -62 p.; Фурдуй Ф.И., Чокинэ В.К. и др. К генетическим основам здоровья. Гаметогенез как начальный этап закладки генетических механизмах здоровья. //Известия АНМ, 2002г. №4. с.30-39. Фурдуй Ф.И., Чокинэ В.К. и др. Санокреатология – биомедицина XXI века. //Бюллетень европейского центра акупунктуры и гомеопатии. 2000г, №4, с.98-99.

Evaluarea
Activitatea studentului va fi monitorizată la fiecare tip de activitate şi va fi apreciată prin note. La sfârşitul cursului va avea loc examenul final (180 min., scris ), care va include un test complex de întrebări la nivel de cunoaştere, integrare şi aplicare a cunoştinţelor. Nota finală se va constitui din reuşita academică demonstrată la elaborarea eseului şi la lucrările de control (25%), activităţile individuale în clasa multimedia (25%), aplicaţiile practice în laborator (20%) şi examenul final (30%).

Onestitatea  academică
Este stimulat lucrul în echipă în cadrul seminarelor şi activităţilor multimedia. Activităţile individuale sau lucrările prezentate spre evaluare trebuie sa fie personale. Nu se acceptă plagierea, copierea, utilizarea materialelor din internet, etc.