Morfologia și anatomia comparată la plante

S.02.A.08   Credite 5

Semestrul de primăvară

Titular de curs: conferenţiar universitar Tatiana Calalb.

Eligibilitatea: program de masterat Biologie, Biologie Moleculară, Ştiinţe ale Mediului (la solicitare).

Pre-rechezit: studii universitare de licenţă Ştiinţe ale naturii.

Structura:    curs teoretic - 30 ore (2 ore săptămânal)

laborator – 15 (1 ore săptămânal)

activităţi individuale  - 105 ore

Activităţi formative

Cursul include o viziune comparată privind organizarea structural-funcională a organismelor vii la nivel submicroscopic, tisular, organogenic, organismal prin prisma dezvoltării ontogenetice, evolutive, filogenetice, ecologice. Informaţia se bazează pe un complex de metode de cercetare şi analiză a biomaterialelor şi reprezintă cele mai recente achiziţii ştiinţifice de valoare în domeniu. Studen’ii vor studia compartimentele de citologie, histologie, anatomie şi morfologie vegetală. Studiul prevede elucidarea şi elaborarea unui sistem de criterii submicroscopice, ce caracterizează particularităţile organizaţiei ultrastructurale a unui organism şi evidenţierea celor ce corelează cu aspectele ontomorfogenetice, evolutive,  ecogenetice etc. Se va ddetermina caracterele generale ale celulelor vegetale şi caracteristicile acestora dobandite in decursul diferenţierii, histogenezei şi organogenezei. De asemenea se va evidenţia şi se va elabora un sistem de indicii morfo-anatomici pentru studii comparate în aspect evolutiv, ontogenetic, ecologic, sistematic etc.

Conţinutul cursului

Noţiuni generale. Necesitatea studiilor morfo-anatomice şi locul lor în complexul de cercetare biologică. Celula ca sistem integru şi dinamic de organizare a materiei vii prin prisma corelaţiei structură/funcţie. Caracterele generale ale celulelor vegetale, caracteristicile acestora dobândite în decursul histogenezei, organogenezei şi ontogenezei.

Ţesuturile - unul din nivelurile ierarhice de organizare a organismelor vii. Principiile de dislocare ale ţesuturilor în organe şi corelaţia dintre ele. Morfo-anatomia comparată în aspect ontogenetic. Morfo-anatomia comparată în aspect evolutiv.Morfo/anatomia comparată în aspect ecologic.

Lista surselor bibliografice obligatorii la curs

Costică N., Matienco B., Toma C., Anatomia comparată şi ultrastructura fructului la soiuri autohtone de măr.Tipografia Academiei de Ştiinţe a RM, chişinău, 1997; Deliu C., Morfologia şi anatomia plantelor – Ed. Presa Universitară Clujeană, 1999. Grati V. Citologie generală, Editura Prut Internaţional, Partea I, 2006, Partea a II , 2007; Grati V., Begu A., Pulbere Eugenia, Chiriac Eugenia, Nedbaliuc B. Botanică. Sistematica plantelor superioare. Chişinău, Evrica, 2005, 394 p; Jones S.B.; Popovici L., Mourzi C., Toma L. Atlas botanic. Ed. Didactică şi pedagogică. Bucureşti, 1998; Scheirer D., Kingsley R., Stern K.R. Plant Biology. California State University, 1991; Şerbănescu-Jitariu G., Toma C., Morfologia şi anatomia plantelor – EDP, Bucureşti, 1980; Tarnavschi I.T., Şerbănescu-Jitaru G., Mitroiu-Radulescu, Rădulescu D. Practicum de morfologie şi anatomie vegetală. Bucureşti, 1974.; Toma C., Niţa M. Celula vegetală. Ed. Univ. „Al.I.Cuza”, Iaşi. 2000; Toma C., Rugină R. Anatomia plantelor medicinale, Atlas, Ed.Academiei Române, Bucureşti, 1998; Zanoschi V., Toma N.: Morfologia si anatomia plantelor cultivate. Edit. Ceres, Bucuresti, 1985.

Evaluarea

Activitatea studentului va fi monitorizată la fiecare tip de activitate şi va fi apreciată prin note. La sfârşitul cursului va avea loc examenul final (180 min., scris ), care va include un test complex de întrebări la nivel de cunoaştere, integrare şi aplicare a cunoştinţelor. Nota finală se va constitui din reuşita academică demonstrată la elaborarea eseului şi la lucrările de control (25%), activităţile individuale în clasa multimedia (25%), aplicaţiile practice în laborator (20%) şi examenul final (30%).

Onestitatea academică

Studenţii sunt  încurajaţi să lucreze în echipă,  să se ajute reciproc în cadrul seminarelor şi activităţilor multimedia, efectuând temele în cadrul activităţilor individuale, însă fiecare temă, activitate sau lucrare prezentată spre evaluare trebuie sa fie una personală. Nu se acceptă plagierea, copierea, utilizarea materialelor din internet, etc.