Managementul sistemelor ecologice antropizate

S.03.A.12

 

Credite 5

Semestrul de toamnă

Titular de curs: dr., conf. univ. Dudnicenco Tatiana, e-mail: [email protected]

Eligibilitatea: masterat, specialitatea Program de masterat

Pre-rechizit: Studii universitare de licenţă (ciclul I)

Structura:
curs teoretic – 45 ore (3 ore săptămânal)
activităţi individuale ale studentului – 105 ore

Activităţi formative
Managementul înseamnă „organizarea sistematică a resurselor economice” sau „realizarea unor obiective, prin materializarea unei politici, conform unei strategii şi prin utilizarea unor resurse financiare, materiale, umane, informaţionale, energetice etc.”. Aceste principii le regăsim şi în managementul sistemelor ecologice antropizate, dar cu anumite particularităţi, care rezultă din „restricţiile ecologice şi sociale” şi „componentele aleatorii ale mediului antropizat”. Dezvoltarea în mod spontan a economiei şi societăţii poate avea influenţă asupra unor factori de mediu în aşa măsură şi în asemenea direcţii, încât pe termen lung şi foarte lung ar fi posibil să se ajungă la efecte surprinzător de negative pentru evoluţia însăşi a ecosistemelor şi îndeosebi a vieţii economico-sociale. Pentru a înlătura această dilemă, este necesar de realizat o gestiune (gospodărire) şi amenajare a factorilor de mediu şi a unor ecosisteme, în mod deosebit a solului, păduri şi apelor. Pe această cale se înlătură tendinţele de degradare a mediului, se restabileşte starea iniţială de echilibru din ecosistem şi se asigură dezvoltarea economică durabilă şi ecologică a întregii societăţi. Managementul sistemelor ecologice antropizate asigură dezvoltarea coordonată şi eficientă: economică, socială, ecologică. Cursul „Managementul sistemelor ecologice antropizate” se adresează masteranzilor anului II, la specialitatea Ştiinţe ale Mediului.

Conţinutul cursului
Conceptul managementului sistemelor antropizate. Programul Naţiunilor Unite pentru mediu (PNUM). Ecosistemul antropizat. Caracteristicile ecosistemelor antropizate. Ecosistemul urban. Particularităţile ecosistemului agricol. Starea ecosistemului agricol. Managementul agroecosistemului. Caracterizarea ecosistemelor forestiere periurbane. Amenajarea teritoriului – un atu al dezvoltării durabile. 

Lista surselor bibliografice recomandate
Abraham D. Introducere în sociologia urbană. Bucureşti: Editura Ştiinţifică, 1991; Botez M. C., Celac M. Sistemele spaţiului amenajat: modelare – optimizare – previziune. Editura Ştiinţifică şi Enciclopedică, Bucureşti, 1980; Botnariuc N. Evoluţia sistemelor biologice supraindividuale. Bucureşti: Editura Universităţii, 1999; Cogălniceanu D. Managementul capitalului natural. Bucureşti: Editura Universităţii, 1999; Crăciun C. Metabolismul urban. O abordare neconvenţională a organismului urban. Bucureşti: Editura Universitară „Ion Mincu“, 2008; Godeanu S, Paraschiv Gabriela. Compendiu de lucrări în ecologie aplicată. Bucureşti: Editura Bucura Mond, 2005; Godeanu S. Ecotehnie. Bucureşti: Editura Bucura Mond,  2004, p. 140-144, 210-215; Ianoş I. Sisteme teritoriale. Bucureşti: Editura tehnică, 2000; Ianos I., Heller W. Spatiu, economie şi sisteme de aşezări. Bucureşti: Editura Tehnică, 2006; Petrişor A.-I. Ecologie urbană, dezvoltare spaţiala durabilă şi legislaţie. Bucureşti: Editura Fundaţiei România de mâine, 2008; Petrişor Al. Ecologie urbană, dezvoltare spaţială durabilă şi legislaţie. Bucureşti: Ed. Fundaţiei România de mâine, 2008; Radoslav R., Branea A.-M., Badescu S., Gaman M. S., Morar T., Nicolau I. Creşterea organică. Studii de amenajare a teritoriului, urbanism si design urban.  Timişoara: Editura Orizonturi Universitare, 2010; Sârbu C. Habitatul urban în expansiune periurbană. Bucureşti: Editura Universitară “Ion Mincu“, , 2005, p. 17- 115.

Evaluarea
Activitatea studentului va fi monitorizată la fiecare tip de activitate şi va fi apreciată prin note. La sfârşitul cursului va avea loc examenul final (180 min., scris), care va include un test complex de întrebări la nivel de cunoaştere, integrare şi aplicare a cunoştinţelor. Nota finală se va constitui din reuşita academică demonstrată la lucrările de control (20%), activităţile individuale (teme, referate, proiecte, studii de caz etc.) (20%), testarea periodică prin lucrări de control aplicaţiile practice în laborator (20%) şi examenul final (40%).

Onestitatea academică
Lucrând în cadrul acestui curs este important de dezvoltat spiritul de echipă şi de lucru în grup. Vă încurajez să vă ajutaţi reciproc în cadrul seminarelor şi activităţilor multimedia, efectuând temele în cadrul activităţilor individuale, însă fiecare temă, activitate sau lucrare prezentată spre evaluare trebuie sa fie una originală. Nu se acceptă plagierea, copierea, utilizarea directă a materialelor de Internet, etc.

Vă rog să citiţi cu atenţie Codul de Etică şi Regulamentul studentului UnAŞM