Sisteme de reglare la plante

S.05.A.037 Credite 6

Semestrul de toamnă

Titular de curs: doctor în biologie, Vrabie Valeria, e-mail: [email protected]
Eligibilitatea: obligatoriu pentru studenţii de la specialitea Biologie Moleculară şi la solicitare pentru studenţii specialităţilor: Biologie şi Ecologie.
Pre-rechezit: studii liceale.

Structura: curs – 30 ore (2 ore săptămînal)
seminar – 30 ore (2 ore săptămînal)
activităţi individuale ale studentului – 120 ore

Activităţi formative
Cursul de lecţii Sisteme de reglare la plante generalizează informaţiile din diverse domenii ale biologiei în aspectul elucidării mecanismelor ce stau la baza proceselor fiziologice la plante şi posibilităţii de reglare a creşterii şi dezvoltării acestora. Această direcţie de studiu constituie un aspect important aplicativ atît prin oferirea unor modele de obţinere a plantelor cu rezistenţă ameliorată cît şi cunoaşterea reacţiei de răspuns a nivelului de rezistenţă la factorii biotici şi abiotici.

Conţinutul cursului
Homeostazia la plante. Plantele – organisme integre. Mecanisme de autoreglare. Legăturile chimice şi rolul lor în autoreglarea proceselor fiziologice. Rolul parametrilor fizico-chimici în autoreglare. Potenţialul redox. pH-ul ca parametru de autoreglare. Autoreglarea proceselor metabolice la nivel celular. Sistemul genetic de autoreglare. Reglarea activităţii enzimelor. Membranele biologice şi rolul lor în autoreglare. Sistemele intercelulare de reglare la plante. Reglarea hormonală a proceselor fiziologice. Mecanisme de autoreglare prin intermediul hormonilor. Mecanismele de acţiune a hormonilor la nivel molecular, celular şi de organism. Mecanismele  interdependente de acţiune a hormonilor. Procesele electrofiziologice ca sistem de autoreglare la plante. Potenţialele membranare  şi  rolul lor în activitatea funcţională a celulelor. Potenţialele de acţiune şi rolul lor de autoreglare la plante. Procesele electrofiziologice ca sistem de autoreglare la plante. Potenţialele membranare  şi  rolul lor în activitatea funcţională a celulelor. Potenţialele de acţiune şi rolul lor de autoreglare la plante. Mecanismele de autoreglare la nivelul organismului. Polaritatea. Acţiunea centrelor dominante. Canalizarea reacţiilor. Ritmurile fiziologice. Conturi reglatoare. Excitabilitatea. Sistemele endogene şi factorii exogeni de reglare a creşterii şi dezvoltării plantelor pe parcursul ontogenezei.

Lista surselor bibliografice obligatorii la curs
Duca Maria. Sisteme şi mecanisme de reglare la plante. Chişinău: U.S.M., 1997.-199p.; Duca Maria. Fiziologie vegetală. Chişinău: Î.E.P. Ştiinţa, 2006.-288p.; Acatrinei Gh. Reglarea proceselor ecofiziologice la plante. Iaşi, 1991.-280 p.; Полевой В.В. Внутриклеточные и межклеточные системы регуляции у растений. Соросовский образовательный журнал, №9, 1997,с. 6-11.; http://www.pereplet.ru//nauka//Soros//pdf//9709_006pdf.

Evaluarea
Activitatea studentului va fi monitorizată la fiecare tip de activitate şi va fi apreciată prin note. La sfârşitul cursului va avea loc examenul final (120 min., scris), care va include un test complex de întrebări la nivel de cunoaştere, integrare şi aplicare a cunoştinţelor. Nota finală se va constitui din reuşita academică demonstrată la elaborarea eseului şi la lucrările de control (20%), activităţile individuale (20%), aplicaţiile practice (20%) şi examenul final (30%).

Onestitatea academică
Este stimulat ajutorul reciproc în cadrul seminarelor, activităţilor multimedia şi la efectuarea temelor în cadrul activităţilor individuale. Nu se acceptă plagierea, copierea, utilizarea materialelor din internet, etc. Reţineţi, fiecare temă, activitate sau lucrare prezentată spre evaluare trebuie sa fie una personală.