Hidrobiologie

S.04.O.025  Credite 4

Semestrul de primăvară

Titular de curs: doctor habilitat în biologie, profesor cercetător Elena ZUBCOV, E-mail: [email protected]

Eligibilitatea: obligatoriu pentru studenţii de la specialităţile Biologie, şi la solicitare pentru studenţii specializaţi la Biologie moleculară şi Ecologie.

Pre-rechezit: studii liceale.

Structura:    curs teoretic – 30 ore (2 ore săptămânal)

seminar – 30 (2 ore săptămânal)

activităţi individuale – 60 ore

Activităţi formative
Ecologie acvatică reprezintă o direcţie ştiinţifică din domeniile de ştiinţe biologice, geografice, chimice, tehnice. Cursul include informaţii referitor la investigarea şi aprecierea ecosistemelor acvatice, ca un sistem complex din componente abiotice şi cele biotice prin descifrarea procesele biologice la nivel de comunităţi, populaţii în limitele ecosistemului acvatic. Obiectul ecologiei acvatice îl constituie apa ca factor de mediu limitativ indispensabil vieţii; principalele proprietăţi fizico-chimice ale apei şi rolul lor asupra populaţiei acvatice (diversitatea specifică, structura cantitativă al grupărilor ecologice de hidrobionţi). Cunoştinţele şi aptitudinile obţinute în cadrul cursului respectiv contribuie la formarea cadrelor competente în domeniul monitoring-ului şi managementul durabil a ecosistemelor acvatice.

Conţinutul cursului
Obiectul, metodele şi sarcinile ecologiei acvatice. Problemele teoretice şi practice ale ecologiei acvatice. Proprietăţile apei ca mediu de trai al hidrobionţilor. Proprietăţile fizice: transparenţa, lumina, sunetele, densitatea şi viscozitatea, presiunea hidrostatică, temperatura ca factor reglator al activităţii hidrobionţilor. Proprietăţile chimice ale apei. Regimul gazos. Particularităţile respiraţiei hidrobionţilor în apă. Ionii principali, nutrienţii, substanţele organice, microelementele, izotopii. Salinitatea ca factor ce influenţează asupra răspândirii hidrobionţilor. Bentosul, perifitonul şi sestonul. Clasificarea şi tipurile principale de ecosisteme acvatice. Izvoare, pâraie, râuri, fluvii, lacuri de acumulare, heleştee, bălţi, mlaştini. Metodele de evaluare a structurii cantitative (biomasa, efectivul numeric al speciilor). Indicii structurali ai biocenozelor (frecvenţa, abundenţa, dominanţa, permanenţa, fidelitatea). Formele dominante şi abundenţa relativă a populaţiilor ca indice al structurii comunităţii. Indicele afinităţii. Poluarea mediului acvatic. Aprecierea calităţii apei. Organisme indicatoare. Metode de estimare a calităţii apei. Autoepurarea ecosistemelor acvatice. Epurarea biologică a apei. Epurarea apelor reziduale. Acumularea substanţelor toxice de către hidrobionţi. Problemele principale ale ecotoxicologiei acvatice. Concentraţiile – maxime admisibile (CLA) a diferitor poluanţi. Factorii antropici, direcţi şi indirecţi. Monitoring-ul hidrobiologic.

Lista surselor bibliografice obligatorii la curs
Mircea Nicoară Ecologie acvatică. Iaşi., 2002. 228 p; Biological monitoring of environmental pollution// Press, 1988.- 291 p; Ecotoxicology/ Ed. L. Rasmussen// Ecological Bull. - N 36.-Denmark, 1985.- 170 p; Шитиков В.К., Розенберг Г.С., Зинченко Т.Д. Количественная гидроэкология: методы системной идентификации. – Тольятти: ИЭВБ РАН, 2003. – 463 с; Бурдин К.С. Основы биологического мониторинга.- М.: Изд-во МГУ, 1985.- 158 с; Березина Н.А. Гидробиология. Москва., 1984. 360 с; Никаноров А.М. Гидрохимия.- Л.:Гидрометеоиздат, 1989.- 352 с; Никаноров А.М., Жулидов А.В. Биомониторинг металлов в пресноводных экосисстемах.- Л.:Гидрометеоиздат, 1991.- 312 с.

Evaluarea
Activitatea studentului va fi monitorizată la fiecare tip de activitate şi va fi apreciată prin note. La sfârşitul cursului va avea loc examenul final (180 min., scris), care va include un test complex de întrebări la nivel de cunoaştere, integrare şi aplicare a cunoştinţelor. Nota finală se va constitui din reuşita academică demonstrată la elaborarea lucrăririlor de control (20%), activităţile individuale în clasa multimedia (10%), aplicaţiile practice în laborator (20%), alte activităţi (10%) şi examenul final (40%).

Onestitatea academică
Studenţii sunt încurajaţi să lucreze în echipă, să se ajute reciproc în cadrul seminarelor şi activităţilor multimedia, efectuând temele în cadrul activităţilor individuale, însă fiecare temă, activitate sau lucrare prezentată spre evaluare trebuie sa fie una personală. Nu se acceptă plagierea, copierea, utilizarea materialelor din internet, etc.