Geografie umană regională (I)

S.05.O.035 Credite 6

Semestrul de toamnă

Titular de curs: lector superior Revenco Adelina, e-mail: [email protected]

Eligibilitatea: licenţă, specialitatea Geografie

Pre-rechezit: diplomă de bacalaureat

Structura:
curs teoretic – 60 ore (4 ore săptămânal)
seminare - 30 ore (2 ore săptămânal)
activităţi individuale ale studentului – 90 ore

Activităţi formative
Cursul de Geografie a ramurilor economiei mondiale este unul fundamental pentru geografii care încheie ciclul de discipline din geografia umană la catedra de Ştiinţe ale Mediului. Necesitatea studierii acestuia este dictată de structura propriu zisă a ştiinţelor geografice, în care Geografia umană regională este o parte indinspensabilă, studierea căreia este obligatorie pentru formarea unui geograf. Scopul cursului include aprofundarea cunoştinţelor despre statele lumii, în special privind nivelul de dezvoltare economică a acestora, ceea ce permite o pregătire profesională de calitate.

Conţinutul cursului
Obiectul de studii şi metodele de cercetare ale geografiei regionale. Geografia umană regională are ca obiectiv studierea regionării lumii şi caracteristicile acestora. Clasificarea statelor independente conform mai multor criterii şi caracteristicile grupelor de state. Identificarea specificului  de dezvoltare a statelor ce aparţin diferitor grupuri de state. Descrierea  statelor independente în raport uman-geografic, particularităţile poziţiei economico-geografice, ale condiţiilor şi resurselor geografice, ale condiţiilor naturale şi resurselor naturale ale regiunilor de state şi a statelor în particular. O altă direcţie de cercetare este studierea populaţiei, dinamicii acesteia în fiecare stat, particularităţilor structurii pe vârste, sexe, structura ocupaţională şi spaţială pentru fiecare din statele incluse în program. Un alt domeniu de cercetare important, este structura economiei, analiza factorilor ce stimulează dezvoltarea economică a statelor şi regiunilor lumii, localizarea în plan teritorial a principalelor obiective industriale a statelor lumii, la fel şi cunoaşterea indicatorilor economici de bază ai statelor lumii. Pentru studierea în ansamblu a factorilor ce stimulează dezvoltarea statelor lumii, se propune şi cercetarea nivelului de dezvoltare a reţelelor de transport, inclusiv a factorilor care determină evoluţia acestora, inclusiv importanţa aşezării geografice în dezvoltarea anumitor categorii de transporturi. Pentru formarea unei viziuni corecte asupra statului se preconizează studierea importului şi exportului statului, atât produsele importate, cât şi statele din care se importă şi spre care se îndreaptă fluxul de mărfuri. În final se propune a se studia problemele principale cu care se confruntă categoriile de state, şi fiecare din statele studiate în particular.       

 

Lista surselor bibliografice obligatorii la curs
Ciubară S., Sochircă V., Colţa P. (1996), Geografia umană şi economică a lumii -Europa, Ed. Tipcim, Cimişlia; Ciubară S., Calanda Z., Sochircă V. (2000), Geografia umană şi economică a lumii- Asia, Ed. Tipcim, Cimişlia; Maksakovskii V. (1996),   Gheograficeskaia kartina mira, 3 voi., Bolişoe knijnoe izdatelistvo, Iaroslavli; Matei H., Neguţ S., Nicolae L, Radu C. (2000), Enciclopedia statelor lumii, Ed. Meronia, Bucureşti; Anuarul statistic Calendario Atlante de Agostini, Instituto geografico Novara 2010; *** (1998), Soţialino - ekonomiceskaia  gheografia zarubejnogo mira (sub red. V. Voi 'skii), Ed. Kron-Press, Moscova; *** (1978-1986), Stranî i narodî, 20 voi, Ed. Mâsli, Moscova.
    
Evaluarea
Activitatea studentului va fi monitorizată la orele de seminar şi lucrări de laborator fiind apreciată prin note. La sfârşitul cursului va avea loc examenul final (180 min., scris), care va include un test complex cu întrebări la nivel de cunoaştere, integrare şi aplicare a cunoştinţelor. Nota finală se va constitui din reuşita academică demonstrată la  activităţile individuale (teme, referate, proiecte, studii de caz etc.) (20%), testarea periodică prin lucrări de control aplicaţiile practice în laborator (40%) şi examenul final (40%).

Onestitatea academică
Lucrând în cadrul acestui curs este important de dezvoltat spiritul de echipă şi de lucru în grup.
Vă încurajez să vă ajutaţi reciproc în cadrul seminarelor şi activităţilor multimedia, efectuând temele în cadrul activităţilor individuale, dar......r e ţ i n e ţ i ... fiecare temă, activitate sau lucrare prezentată spre evaluare trebuie sa fie una personală. Nu se acceptă plagierea, copierea, utilizarea materialelor din Internet, etc.

Vă rog să citiţi cu atenţie Codul de Etică şi Regulamentul studentului UnAŞM